Et solskinnsbarn

Categories Diverse

"Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn," hevdes det i en kjent søndagsskolesang. Jeg har lenge tvilt på om Gud virkelig vil at vi skal oppføre oss sånn som søndagsskolelærerne våre forkynte. Ingen er jo bare snill uansett…

Vi mennesker er full av motsetninger. Og noen av de som gjør de størst sprangene mellom lys og mørke er de som selv kaller seg troende. Mange av dem har overfor meg og i det offentlige, til stadighet bevist at de langt oftere enn oss tvilere og blasfemikere, besøker den mørkeste avgrunnen i sjelen sin for å rettferdiggjøre sin tro. Grunnen til mange av konfliktene rundt om i verden i dag er religiøse motsetninger.  Verden er full av folk som rettferdiggjør de mest grusomme handlinger med sitater fra hellige skrifter.

Hallelujah!
Fra juletrefest i Kirkenes

Men, det finnes jo selvfølgelig de som gjør bra ting også. Frelsesarmeen er jo generelt godt likt i det Norske samfunn. De har likevel, på tross av sitt gode samaritaner rykte, hatt sine problemer. Før jul i fjor var det mye murring om deres antikvariske syn på de homofile. Alle organisasjoner som forkynner forenklede forklaringsmodeller av vår meget kaotiske virkelighet, vil få de samme problemene. Problemet til alle sammen er at "sannheter" kan forandre seg. Mennesket forandrer seg og vitenskapen avslører til stadighet at det i gamle skrifter kan ligge helt uhyrlige påstander og forklaringer av hvordan vi bør leve livene våre.

Likevel har jeg alltid prøvd å være litt solskinnsbarn også. Gud vil nok at jeg skal være det også. Bare jeg husker på å ikke bli like kjedelig og forutsigbar som alle hans "sanne" troende. Kanskje jeg ikke bryr meg så veldig om hva det står i gamle bøker. Men, ingen skal komme og si at jeg er fortapt og havner i helvete om jeg ikke bekjenner den rette tro. Noen rett tro finnes ikke! Det gjør forresten ikke helvete heller…

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *