Kort fra bestemor

Categories Diverse

Fikk en pakke med et kort i fra moder'n i dag. Da jeg var liten brukte hun å lese brevene hun fikk fra søstrene sine til oss andre. Og det har jeg tenkt å gjøre nå! Men, som hun også gjorde, sensurerer jeg bort noe av det mest personlige fra kortet, samt sper på med noen forklaringer underveis.

image108

Kjære dere!
Når man ikke vet hva man skal gjøre må man finne på noe annet!
(Det var da fryktelig godt sagt!)
Her stormer det, så det er ikke noe koselig å gå ut, selv om temperaturen i stuevinduet viser +10. Så det er jo sommertemperatur! (Typisk vær-humor. Må bare ha med noe om været i alle brev.) Bare noen få sneflekker igjen og lia ligger nesten naken og venter på slåssing om reirplass og måkeskrik. (Litt poetisk der, ja. Har nok noe av mine "lyriske evner" fra moder'n.)

Vi skal på pensjonisttur til Svolvær. Håper det blir bra vær. Forresten vant jeg en spy-kopp på forreninga. Pyntekrukke i tre. Akkurat passelig størrelse! (Pensjonistturene er vel ikke akkurat kjent for utagerende festing. Heller ikke moder'n. Så dette er rett og slett snakk om å bruke ironi som et humoristisk virkemiddel…) Så er jeg invitert i konfirmasjon til XXXX. Må vel dit. (Hun liker seg ikke så godt i store forsamlinger med mye bråk.)
Var hos XXXXX i går. Vasket kopper, hus og ei bøtte egg mens jeg passa ungene. ("Å sitte stille" er å regne som et C-moment for henne.) Er så glad hun trenger meg av og til, for jeg trenger dem og føler meg brukandes enda. Ungene er jo festlig og rampete, men det går bra. (Gamle folk trenger å føle at de er en del av samfunnet og at de kan bidra. Som det arbeidsjernet moder'n alltid har vært, er dette ekstra viktig for henne. Et godt eksempel på at IA-avtalens mål om å få flere i arbeid har noe for seg.)

Sender noe nifst og antakeig kriminelt til dere. Det skal jo være sånt i påsken. Og til å roe nervan følger det litt penger til påskeknask eller blomster. (En forsendelse uten penger i er svært sjelden. "Pengan går jo bare bort i skatt likavel!" pleier hun å si.)

Bror din kommer vel med alle sine til påske, så da blir det vel litt omsetning på kaker og middagsmat. (Mine, dine og våre unger. Broder'n har alltid fulgt med i tiden.) Så har vi jo Dalrennet på skjærtorsdag og om kvelden skal hyttefolket lage til noe på Huset. (Nordeidet er befolket av stadig færre og stadig eldre fastboende. Hyttefolket har tatt over. Enhver bygd i Nord-Norge har et forsamlingslokale som gjerne kalles "Huset" .)

Jeg har det bra. Sover godt og spiser enda bedre. (Så lett som hun har for å ligge å bekymre seg for noe, er lite søvn et stadig tilbakevendende tema.)
God Påske!

Moder'n liker forresten dårlig å bli kalt moder'n. Får henne til å føle seg gammel, sier hun. Hun tenker da spesielt på moder'n til Fleksnes som hun faktisk ligner litt på. Så da blir det til at man sier mamma. Gud forby at et menneske på godt over 70 år skal måtte føle seg gammel…

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *