Endelig sommerferie!

Categories Diverse

Etter en lang vinter og en enda lengra vår, kan også vi her oppe i Kirkenes begynne å snakke om sommer. Temperaturene er på vi opp sammen med humøret til de mest værsjuke. For min del er det klart for en aldri så liten "sydentur".

Så langt sydover skal jeg ikke. Ikke lenger enn til Danmark. Men, det holder for meg. Grunnen til denne soloturen er at jeg endelig har fått til det jeg har ønsket i mange år. Et gjensyn med Roskilde festivalen. Fire dager med musikk, bajer og teltidyll. Sammen med en god venn drar jeg av gårde med store forventninger og nytt telt kommende helg.

Bade gakk-gakk
Solblond i havna på Nordeidet

Ferie i gamle dager ble som regel avviklet hjemme på Nordeidet. Man ferierte sjelden andre steder enn på hjemplassen eller hos slektninger andre steder i nærområdet. Sydenturer var en utopi for de fleste. Kom vi oss en snartur til Finland (for å handle kjøtt slik at turen var til nytte) var det ren luksus. Ellers kunne det bli litt lengre turer til mors hjemplass på Vorterøya. Helst nærmere høsten. (Etter at høyonna var over selvsagt. Og slik at man fikk plukket multebær.)

Å kunne reise langt og med fly ble først mulig for den jevne Nordlending en gang på 80-tallet. Før det hadde bilen vært framkomst middel på feriereisene i ca. 10 år. Før det igjen hadde man reist med båt så lenge man husket. I hvart fall der jeg kommer fra. Da jeg var liten var det pappas racerbåt vi dro av gårde med. Joda, vi hadde en liten racerbåt, men sammenlignet med dagens båter blir den et ynkelig syn.

Så min lille tur til dejlige Danmark hadde nok vekt både bestyrtelse ("Kor har han pængan fra?!") og beundring ("Herregud, heilt tel Danmark. Ja, dein guten tar sjansa!") for noen og tjue år siden. I dag er det sånt Hvermandsen gjør hvilken dag som helst.

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Endelig sommerferie!

  1. Jo takk.
    Ser fram til Hayseed Dixie, QOTSA, Muse, Roky Erickson, The Ark og en masse annet også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *