God plass i bærmarka

Categories Diverse

Jeg er kanskje ikke noen stor friluftslivsentusiast. I hvert fall ikke til daglig. Men, når høsten kommer, da går jeg. Ut på jakt. Bærjakt. Det ser det ut som jeg snart er alene om.

Ved selvsyn har jeg observert trenden. Og denne artikkelen i Nordlys bekrefter det samme: Folk synes ikke lenger at det er nødvendig å plukke bær. På mine innsamlingsekspedisjoner nå i høst har  samme syn møtt meg over alt. Overmoden bær i massevis. Selv nært innpå større hyttefelt var det bær å plukke. Der sto de og ble oversett. Og så multebær som er så godt!

naturligvis
Multebærdessert hos bestemor

Det er nok mange mulige forklaringer på dette. En ting tror jeg er mer avgjørende enn andre. Det voldsomme fokuset på kropp, slanking, trening og riktig diett. For selv om det kan være utrolig god trim å plukke multebær, ønsker man ikke lenger å spise selvlagd syltetøy og desserter. Sånt blir jo lagd med ekte sukker i. Og det er som kjent livsfarlig og utrooolig fetende.

Selv hos her i huset har vi slitt med å få spist opp alt som havner i fryseboksen. Så denne vinteren har jeg bestemt meg for å redusere bruken av lightvarianter av kjøtt og ost på skiva og satse mer på selvplukka tungsyltetøy. Man trenger jo likevel litt fett på kroppen for å holde kulda ute.

Gjør som bjørnen. Spis bær og bli godfeit!

Dnort

3 kommentarer

3 thoughts on “God plass i bærmarka

  1. Æ PLUKKE BÆR! Hvert år nemlig. Å æ e… feit. Hæhæhæ!! Æ jakte på rypa også, men det gjør jo alle andre også. Har æ inntrykk av. De jo så folksomt på fjellet i september at det e jo rart at ingen e innblanda i ulykka (bank-i-bordet).
    Funne blåbær da?

  2. Ja, jakte rype gjør man jo. Men, i år e det heller skralt med den sorten. Ta bare med dæ spanna i sekken, så har du ihvertfall nokka med dæ telbake.
    Blåbæra e begynt å bli moden. Va og plukka i går.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *