Prestfjell-gubben

Categories Diverse

Miraklenes tid er ikke over og undertegnede ønsker herved å presentere sitt kandidatur som problemløser. Er det noe verden virkelig trenger nå, så er det noen som kan fikse det meste. Og der har du meg…

Snåsa-mannen har nylig lagt inn årene. Etter et helt liv som mirakelmann trenger han avløsning. Han har jo først og fremst konsentrert seg om helsa til folk og å finne bortkomne dyr. Dette er jo vel og bra for de som ennå trenger slik hjelp. Med framgangene som er kommet innenfor det medisinske området de siste årene og alle de tekniske løsninger som nå finnes, er det kanskje litt andre ting enn det Joralv Gjerstad kan, folk virkelig trenger hjelp med. Det finnes kurer for kolikk, doping for idrettsutøvere og GPS for dyr, så da trengs alternativer til alternativ medisin. Og der kommer Prestfjell-gubben inn.

bilder 100808 035
Prestfjell-gubben med fiksehatt

Man får jo ofte nok høre at det kan være irriterende med mannfolk som til stadighet skal ha på seg "fiksehatten". Bedrevitere blir det også rakket ned på. Alle som prøver å konkludere og komme med konstruktive løsninger får på pukkelen av de som bare vil "lufte" et problem. Vi snakker vel her først og fremst om motsetninger mellom kjønnene. Men, faktum er at det går en masse mennesker rundt om i landet og har problemer av ulike størrelse som de mangler en god løsning på. Samtidig går slike som meg rundt og har mye godt å komme med.

Om man kan søke råd hos noen som ikke står en for nær er det gjerne lettere å akseptere svaret man får. Kanskje er dette en av de viktigste forutsetningene for Snåsa-mannens virksomhet. Det at han ikke tar betalt er også viktig. Om man ikke har betalt for noe kan man ikke reklamere om tjenesten ikke sto til forventningene…
Så min tjeneste er derfor gratis og kun beregnet på folk jeg ikke kjenner for godt fra før. Joralv snakket med folk på telefon og av og til holder det å få snakket med noen og bli beroliget av en rolig røst. Det blir ikke aktuelt for Prestfjell-gubben i første omgang. Spørsmål leveres her i bloggens kommentarfelt og besvares samme sted. Dataalderen har innhentet de alternative tjenestene også. Dessuten skriver jeg på bokmål og følger rettskrivningsreglene nøye. Beroligende nok det.

Hva gjør så meg så godt egnet til å løse all verdens problemer? Stikkord er vel erfaring, kreativitet og evnen til å se en sak fra flere sider. Prøv meg, du vet ikke hva du har gått glipp av til nå før du har testet tjenesten! Du kan selvsagt være anonym. Eksempel på spørsmål kan være "Hva kom først av høna eller egget?" (filosofisk), "Hvordan blir man lykkelig"? (eksistensielt), "Hvordan skal jeg få mannen min til å klemme på riktig del av tannkremtuben?" (praktisk) og "Hvordan blir jeg kvitt alle kreditorene?" (finansielt). Ingen spørsmål er for dum og alle seriøse spørsmål besvares.

Hilsen Prestfjell-Gubben
(aka Dnort)

6 kommentarer

6 thoughts on “Prestfjell-gubben

  1. Hei !

    Dette er en tjeneste jeg har ventet lenge på. Jeg har en sak du helt sikkert kan hjelpe meg med. Jeg har en datter på snart 3 år, som har lært at hun kan si ting og oppføre seg på forskjellige måter for å oppnå ønskede goder. Mitt dilemma er at jeg ofte er svak å gir henne det hun vil ha for å oppnå kortsiktig ro og velbehag, det fører igjen til at hun fortsetter å utnytte sin fars svakheter.

    Er det på tida å ringe min mor for å få henne til å rette opp feilene mine ?

  2. Du antyder at det er en direkte sammenheng mellom din egen oppdragelse og din ettergivenhet for din datter?
    I så fall stiller jeg meg sterkt tvilende til det. Personlig fikk jeg en svært streng (men rettferdig) oppdragelse og sliter likevel til tider med det samme som du.
    Selvfølgelig skal du ringe din mor, men ikke om dette. Foreldres forsørgeransvar faller bort ved barnets myndighetsalder og i følge etablert sedvane, gjelder dette også oppdragelsen. Dette er riktignok en nedre aldersgrense. Foreldrene kan følge opp i etterkant…
    Om det er slik at din mor (og far) stanset oppdragelsen før fyllte 18 år, kan du ha et poeng. Vi snakker da om omsorgssvikt, men her i landet har slikt blitt det offentliges ansvar. (Barnevern mm.) Riktig adresse for klage vil da være kommunen du vokste opp i eller fylkesmannen.

    I forhold til din datter bør du så godt som mulig være den beste pappaen du klarer å være til en hver tid. Jeg forutsetter at din “ettergivenhet” ikke kan karakteriseres som omsorgssvikt. Så, da er det bare å ønske lykke til!

  3. Jeg har et nytt spørsmål, av en mer praktisk karakter. Jeg har et samarbeid med den kjente visesangeren Hans Olav Arnesen (du som er musikoholiker vet sikkert hvem han er) Han oppholder seg mest i Oslo og Kristiansand, dvs mer enn 200 mil fra meg. Dermed blir det ikke så ofte vi får øve sammen. For å løse problemet tok Hans Olavs bookingansvarlig (Ole Jørgen Aurebekk) ansvar å kjøpte en mobiltelefon til Hans Olav, tanken var at jeg spiller inn melodi på mitt mobile telefonapparat og sender opptaket via telefonnettet til Hans Olav sin mobile telefon. Dette har vi forsøkt uten å lykkes, Hans Olav får beskjed om at “tjenesten er utilgjengelig” vi snakker her om et apparat som ble kjøpt av forhandler for 1 år siden og som kostet over 1000 kroner. Det finnes teorier som går ut på at noe må lastes ned fra internettet for at telfonen skal fungere, det virker ulogisk. Telefonselgeren har jo solgt et telefonapparat ikke en edb maskin..

    Hva skal vi gjør?

  4. Teorien er nok mer ganske så riktig. Telefonen ER en “EDB”-maskin. Dvs. den fungerer mye på samme måte som en datamaskin.
    Du kan laste ned utallige nye funksjoner (http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=536126) og den kan også krasje (http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=536577) som en datamaskin.
    Last ned programmene som skal til og regn med å måtte plages en god del. Teknologi er noe av det jeg plages mest med. Greit når det fungerer, men utrooolig irriterende når ting ikke funker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *