Skattejakt

Categories Diverse

Vi har vært på skattejakt i dag. Altså ikke sånn sjørøverskattejakt. Men, ikke langt ifra. Vi var nemlig på loppemarked. Og vi fant faktisk noen fine skatter.

Nå skulle jeg vel skrevet noen ord om overflodssamfunnet og at det ikke går an å kjøpe lykke. At all denne velstanden er på bekostning av resten av verden som ikke eier nåla i veggen. Det får bli en annen gang. Særlig siden vi nå har så mange nåler at vi kan gjennomhulle veggen…

bilde002
Julianne med skattekista.

Loppemarkedet på Samfunnshuset i Kirkenes var virkelig et overflødighetshorn av de sjeldne. Og folk hadde gitt fra seg det utroligste. Beautybagen Julianne holder må ha kostet mange hundre kroner. Eneste problemet med den var at det finnes nyere beautybager. Kanskje var det noen som ikke lenger satte pris på skjønnhet som hadde kvittet seg med den? Vi stappet den i hvert fall full av de andre skattene vi fant.

bilde005
Skattebord

Dagens fangst: En Beautybag, en bilderamme, en godteskål, en morter, en tunika, et skrin, en Disneybok og en Disney-DVD. Disneygreiene og morteren var det Julianne som plukket ut. Morteren hadde så fin klang at hun fant ut at den heller skal brukes til å signalisere middag med. Tunikaen hadde enda prislappen på. Hele 1299 kroner hadde den kostet! Den var visst kjøpt på kjeden S'nob. Mulig det forklarer noe. Den største skatten befant seg imidlertid inne i det rosemalte skrinet.

bilde006
Russiske og norske medaljer og pins

Skrinet med det rare i, for det var noe oppi det, var litt av et funn. Fullt som det var av gamle medaljer og sjeldne pins. Så nå kan jeg smykke meg med flere kretsmesterskap fra før jeg ble født, mystiske russiske ordner og pins fra Murmansk, Vladivostok og Longyearbyen. Mangler bare en uniform så jeg kan paradere rundt i stua og brøle ordrer. Alt dette betalte vi 100 kroner for. Og da måtte jeg enda prute prisen opp fra 75 kroner…

Kan lykke kjøpes for penger? Neppe den varige sorten. Men, akkurat nå er jeg ganske så fornøyd med meg selv.

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Skattejakt

  1. Herlig, det var jo et par skikkelige kupp! Hundre kroner for hele greia? Jeg burde nok ha reist oppover med tom koffert den helga, hadde spart inn igjen flybilletten… 🙂

  2. Nissemann: Skal gi det noen dagers varsel neste gang. Litt under 3000 (lavpris) med Norwegian på en ukes varsel.(Tur/retur – fredag/søndag).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *