Som et lyn

Categories Diverse

Mattis såg etter om himmelen var rein og skyfri i kveld, og det var himmelen. Så sa han til Hege syster si, for å kvikke henne opp:
– Du er som eit lyn du, sa han til henne.
Han gruste seg litt ved det ordet han tok i munnen, men på ein trygg måte, sidan himmelen var fin.
(Åpningen av Tarjei Vesaas Fuglane)

I går var det både donner und blitzen i lufta her oppe. Det begynte å drønne rett etter at vi kom hjem fra arbeid. Og jeg rakk akkurat å bli ferdig med middagen før lysene begynte å blinke. Tordenvær er temmelig sjelden her oppe, så man blir jo litt på vakt. Heldigvis ikke like redd som Mattis (Tusten) i Fuglane. Men, en smule bekymret likevel. Huset kan i verste fall bli tryffet av lyn og ikke har vi utedo. For der har det i følge nevnte Mattis, aldri noen gang slått ned noe lyn…


Rein og skyfri himmel

Jeg ble nødt til å dra fram Fuglane fra bokhylla i går. Etter å ha koplet ut alle stikkontakter til datamaskiner og TV, var det å lese en bok mer aktuelt. Jeg tok sjansen på å sitte i sofaen nærmest det store stuevinduet, men hadde nok fort flyttet meg nærmere midten av rommet om det hadde lynet rett utenfor. Det er vel bare å innrømme det. Jeg er redd for lyn. (Om du er fotballidiot, så snakker jeg altså om ekstremværfenomenet lyn. Ikke om Oslo sin degraderte stolthet på fotballbanen…)

Denne boka er kanskje en av de få jeg har lest mer enn en gang. Det er noe med denne Tusten som sliter slik med å forholde seg til samfunnet rundt han, som appellerer. Innimellom "gruser" jeg meg også. For jeg kjenner meg selv og egne tanker igjen ganske ofte, mens jeg leser. Det å oppføre seg som man skal er ikke så selvfølgelig og liketil som man kanskje skulle ønske. I tillegg er det slett ikke sikkert at all unormal adferd handler om lav intelligens eller andre "målbare" mangler. Tvert imot. I Tusten sitt tilfelle aner en vel heller ganske så høy intelligens, kombinert med veldig høy sensitivitet. 

Fuglane er skrevet på dialekt. Men, har du ikke alt for store hemninger i det å lese, vil jeg anbefale boka for alle som er ute etter god sommerlektyre. Kanskje du også kjenner deg litt igjen?

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *