Gikk du i velferdsfella?

Categories Diverse

Du har kanskje hørt om velferdsfella? NHO har i hvert fall funnet en. Og der sitter du og jeg og vi to litt for godt i en passe moderne stressless fra vestlandet.

Jeg har ennå til gode å høre fella klappe igjen. Og selv om jeg er så heldig at jeg ikke har sittet i denne passe komfortable stolen så ofte, har jeg på følelsen at mekanismen til fella ikke helt fungerer. Men, kanskje kan NHO og de bedriftene de representerer, gjøre noe med det? Faktisk tror jeg de allerede er godt igang. Jeg sitter i en posisjon der jeg kanskje burde holde kjeft, for det dere nå skal få servert kan fort bli klassifisert som inside trading. Selv om eksemplene desverre verken enestående eller spesielle.

Jeg, er en av de som er hardhudet nok til å jobbe for Nav. Og en del av de historiene man får servert der, gir meg all grunn til å være bekymret for hva næringslivets propagandaorganisasjon kan få til, om de bare får det som de vil. Så langt har det stort sett handlet om at formålet om konkurransedyktighet og lønnsomhet skal sikres med lavest mulig lønn og færrest mulig velferdsgoder. Arbeidsmiljølovens solide grunnmur forsøker medlemsbedriftene etter beste evne å uthule, ved å kalle alle sine overtramp for tvingende nødvendige i “dagens globaliserte økonomi”. Og et hvert smutthull i hovedavtalen og avtaler med andre land, utnyttes til fulle.

Noen eksempler fra mitt nærmiljø: Et firma som driver med fiskeforedling har i sine jobbutlysninger lagt inn krav om at de som skal få lov til å jobbe for dem, må ha spesialkompetanse på bl.a. å kunne snakke russisk. Dette fordi noe av det de produserer, selges til Russland. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å kunne russisk for å foredle fisk, men dette kravet sikrer bedriften fri flyt av billig russisk arbeidskraft. Smutthullet forsvant nylig ute i havet, men har muligens forflyttet seg til landjorda. Og nå kommer snart grenseboerbeviset.

En annen bedrift som det er skrevet en egen avhandling om (ISS-metoden) har for tredje gang på kort tid skiftet lokal leder. En av de som hadde jobben først uttalte til meg at hun angret bittert på at hun takket ja. Hun kom fra en jobb hos kommunen der begge parter hadde rettigheter og plikter. Hos ISS var hennes viktigste jobb å stryke overtidstimer og helgedagstillegg på timelistene til de som jobbet for henne. I ISS finnes ikke begrepet overtid og helga er avskaffet. Vikarbyrådirektivet fra EU som regjeringen og NHO ivrer for, vil gi ISS og andre som ønsker å utnytte billig arbeidskraft, enda friere spillerom.

Man skulle kanskje tro at noe så fint og samfunnsnyttig som å være hjemme med et spedbarn, var en selvfølgelighet i Norge. Og for de fleste er det ennå slik. Men, stadig oftere får jeg inn folk til veiledning som har en arbeidsgiver som stiller helt horrible krav til en eventuell permisjon. Særlig om en far går i turnus. Gutta kommer inn med beskjed om at de kan søke om foreldrepenger i friukene sine. Det får da holde at de går og gjør ingenting to uker i strekk. Men, det er jo kjekt om staten kan betale en del av lønna til denne slitne og sikkert oppfarende nybakte faren. Nylig hadde jeg en pappa inne som sa fra seg hele fedrekvota fordi arbeidsgiveren dessverre ikke kunne unnvære han. Dette på tross av en fleksibel ordning der det finnes muligheter til både å utsette eller ta litt om gangen.

Joda, du har sikkert gått i velferdsfella. Og den fella mistenker jeg at helt andre enn fagforeningene som har kjempet for mer velferd til folket, har satt ut. Og enda har jeg ikke sagt noe om mistenkeliggjøringen av syke og uføre. Og hvor brutalt arbeidslivet kan være selv for de som ennå ikke er det. Mer om det finner du på For Velferdsstatens sider.
Jeg har forresten en stressless stående hjemme. Og nå skal jeg benytte den muligheten en, enn så lenge, kort arbeidsdag på “bare” 7,5 timer gir meg. Jeg skal sitte i den og gjøre absolutt ingenting. Nok verdiskapning og konkurransedyktighet for i dag…

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *