Vadsø – Kirkenes

Categories Diverse

Tok noen bilder på vei fra Vadsø. Mobilkamera er kjekt å ha. Om trent sånn kan det se ut på vei hjem etter en helg hos svigermor med innlagt bursdagsfeiring.

Vi har akkurat startet. Og jeg tenker at det vel bare er Lars Monsen som ikke bryr seg om solnedganger. Han tar visstnok bare bilder når han er i livsfare. Noen vil nok hevde at jeg her gjør det samme…

Vi passerer Vestre Jakobselv i femti. Lenge enda til vi er hjemme. Julianne ser film baki bilen. Er godt uti Istid 2. Scratch gjør noe skikkelig tøysete med en nøtt…

Etter en helg med mange presanger setter vi pris på vakre solnedganger, i Varanger.
Sola skinner på Klubben og Scratch har fått is i rubben…

Mortensnes ligger et delvis nedsnødd museum. Levningene fra steinalderen og samiske ofringer tåler nok å vente litt til på turistene.

Veien er helt OK å kjøre på. Også forbi Nesseby går det greit, selv om det er litt is og sporete. Julianne sitter med headset på og ler for seg selv. I Istid 2 bryr man seg lite om kjøreforhold.

Innerst i Varangerfjorden er sjøen dekket med is. Julianne og pappa er enig om at det er greit å holde seg på land, uansett. Bilens yngste synes det var unødvendig å ta pause i filmen bare for å konstatere dette. Pappa skrur opp volumet på bilstereoen. Kansas synger om en dust som er i vinden.

Vi er kommet et godt stykke forbi Varangerbotn. I Byluft (tullete fornorskning av samisk stedsnavn) ligger et museum til. Personlig tenker jeg at de sjøsamiske samlingene oppsto fordi eieren ikke klarer å kaste noe som helst. Og om jeg skulle bestemme meg for at jeg også er same (som jeg helt sikkert kan), ville jeg vel endt opp med å bli fjærasame eller i beste fall flomålsame…

Vi passerer Ferdesmyra og Julianne sover søtt etter at Istid 2 er slutt. Hun sto ifølge tante Lindis opp allerede klokka fem i morges. Hun ble nylig seks år. Noen ting forandrer seg ikke.
En lang dags ferd går mot Kirkenes.

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Vadsø – Kirkenes

  1. ja det va morderisk tidlig tid dem våkna opp i morrest, begge to. Det e nesten så æ funderer på å investere i sånn sovemasker til dem fra nu av.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *