Snart skoleferie

Categories Diverse

Det var en gang da skoleferie betydde helt fri fra skolen. I hvert fall ingen lekser. Og det man lærte da var svært lite teoretisk

For min del handlet somrene mest om å drive dank. Det vil si, så sant man klarte å unngå å bli satt til å arbeide. For det var nok å gjøre. Straks jeg hadde lært å lese og legge sammen to og to, måtte jeg bidra på landhandelen til min far. Da jeg lærte meg å ro, måtte jeg gjerne hamle meg ut å skaffe middagsmat. Det var ikke nødvendig å gå og kjede seg… Og når gresset var blitt langt nok var det tid for høyonn. Alle hender i arbeid. Arbeid er jobb nummer en. Det fantes nok av anledning til å bygge karakteren. Og barna i byen fikk seg kanskje en sommerjobb. I det hele tatt tror jeg at de fleste fikk med seg en god del arbeidserfaring på fritiden i løpet av skolegangen. Så da gjorde det kanskje ikke så mye om undervisningen på skolen handlet mest om teori. (Unntatt i sløyd, matlaging og gym.)
I dag er nok bildet et helt annet.


Julianne har oppsummert det gode liv

I dag har det meste et pedagogisk innhold. Selv barne-TV er blitt en plass for læring. Barnehagen (som jeg ikke gikk i) har også fått krav på seg til å lære barna noe. De fleste barnehager med respekt for seg selv har også investert i en datamaskin for de minste. Og sist men ikke minst, de fleste barna går på SFO i sommerferien. Også der skal det være et pedagogisk innhold. Sånt blir det lite ordentlig sommerferie av. Heldigvis er man oppsatt med en onkel og tante som begge er lærere og har lang sommerferie, så Julianne kommer nok til å oppholde seg noen uker der. Og lærere tar slett ikke alltid med seg jobben hjem.

Ellers er det litt tidlig med sommerjobb og alle vi kjenner som har hatt et jordbruk, har for lengst lagt det ned. Jordbruket i Norge sliter som kjent. Det nærmeste Julianne kommer praktisk erfaring i sommer er vel hagearbeid og bærplukking. Så da kan det jo hende at man drar fram et bokstavspill eller blad med matematiske utfordringer på regnfulle dager. Skulle bare mangle at verdifull tid sløses bort på dagdriveri….

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *