Kortreist spådom

Categories Hverdag

At ting e kortreist e jo så i vinden. Men, det e vel ikke bare mat det gjelder. Her ska du få en spådom som e temmelig kortreist. Og det handler om multer.

Mange har kanskje fått med sæ at det blir et forholdsvis dårlig multeår i år. Og at multa blir seint moden. Det e ikke det min spådom handler om. Heller ikke om været, resten av denne sommeren. Æ kan kun spå det være æ oppleve her og no. Og det e jo ikke rare spåegenskapan. Nei, min kortreiste spådom handle om nokka anna…

Til no i år har det her i Sør-Varanger vært en tørr sommer. Og det har også vært mye vind. Sånt påvirke multa. Og det betyr også at det blir mindre multer i år enn i fjor. Men, det vet vi jo allerede. En fersk rekognoseringstur bekrefta også dette. Det e tørt i marka. Æ kunne ferdes rundt i sko, selv på myra. Men, så va det den spådommen min, som i tillegg e kortreist…

Og no kommer den. Spådommen altså. Den e faktisk ganske så sann også. Den e sånn her:

Du som leser det her kommer sannsynligvis ikke til å orke å gå så langt at du får plukka nokka særlig med bær i år. Min erfaring e nemlig at de aller fleste foretrekke bæra si så nær sæ, at den allerede har plassert sæ i ei hylla i en butikk. (Altså e det alle de potensielle bærplukkeran som e og blir kortreist.)  

Det va min kortreiste spådom om multebær. Takk for oppmerksomheta og takk for at du i år også overlate all plukkinga til mæ.
PS. Æ spis alt sjøl!

Dnort

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *