Vektløs

Categories Diverse

Alle har vel lurt litt på hvordan det er å være vektløs. Jeg tenker da på det å ikke være påvirket av g-graft og ikke det å f.eks. ikke ha noen badevekt i huset.

Mange av oss har nok også opplevd vektløshet i ung alder. Julianne opplever det ganske ofte om dagen. Så lenge hun er liten nok og faren er sterk nok, er dette mulig.

Hoppe danse
En liten romfarer

Når framtidige romfarere skal trene på å være vektløs, har jeg hørt at de drar opp i et fly som kjører veldig fort oppover for så å stupe like raskt nedover. I noen sekunder mens flyet er på toppen av kurven, vil de om bord oppleve å være vektløs.

Nå er jeg ikke 100% sikker på at teorien stemmer, men jeg innbiller meg i hvert fall at Julianne i noen nanosekunder opplever vektløshet, når jeg kaster henne i været. Nå veier hun jo ikke så mye enda, så g-kreftene har heller ikke så mye å jobbe med. Hun ser jo ganske så vektløs ut på bildet.

Ellers farer hun for tiden gjennom rommet med stor fart i en tom mandarineske. Hun passer akkurat oppi og på det glatte stuegulvet kan hun få brukbar fart når jeg tar tak i eska og slenger henne att og fram. Vår lille romfarer hviner av fryd og smiler fra øre der hun suser i lav høyde over golvet. Det er nesten så jeg ønsker at jeg var liten nok til å passe i en mandarineske jeg også…

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Vektløs

  1. Det å være vektløs innebærer vel ikke at man ikke er påvirket av G-krefter. Hadde Julianne ikke blitt trukket mot jorden igjen så ville du vært en veldig uansvarlig pappa.

    Vektløshet innebærer vel omtrent det motsatte, nemlig at man _kun_ er påvirket av gravitasjonskrefter, og Julianne ser ut til å oppleve noe tilnærmet dette skal man dømme fra bildet.

    Hvis farten derimot kommer opp på et nivå hvor man må ta luftmotstand med i beregningen, da er ikke Julianne vektløs lenger. Det kan man derimot unngå ved å f.eks. oppholde seg inni et fly som stuper med aksellerasjon g. Da vil flyet være påvirket av luftmotstand, men ikke de som måtte oppholde seg på innsiden. Dermed kan man oppleve vektløshet over lengere tid enn man vanligvis kan i fritt fall.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *