Lærer…liksom
Men, så begynte vi å bli litt større og det var visst meningen at man skulle ha et litt mer avslappet forhold til kunnskap. For å virke kul burde man slenge på et ”liksom” eller ”tror jeg” når man svarte læreren. Men, aller helst skulle man ikke svare i det hele tatt! Sløvhet og interesseløshet var idealer jeg hadde vanskelig for å leve med.
Faktisk viste det seg å bli helt umulig for meg å være kul og tøff. Jeg fant derfor ut at jeg bare skulle gi f..n i alle andres destruktive holdninger. Jeg tenkte kanskje at det i seg selv ville være kult nok. Dessuten syntes jeg det var så trist når læreren spurte klassen om noe og ingen svarte. Så om jeg visste svaret eller ikke, kom det gjerne en enslig hand opp fra plassen min når et spørsmål ble hengende i luften.
Etter hvert fant man jo ut at humor var et bra virkemiddel. Så om læreren for eksempel spurte: ”Kan noen et sitat fra bibelen?” kunne det godt hende at han etter å ha sett trist utover noe som like godt kunne vært en forsamling lobotomerte zombier, til slutt fikk et stille: ”Spør og du skal få svar…?” fra undertegnede. Da lo gjerne læreren litt for seg selv og noterte kanskje noe i en bok. Mine karakterer ble i alle år justert opp pga. min muntlige innsats. Det fikk ikke hjelpe at jeg ble ”justert ned” senere når jeg kom ut til friminuttene.
Slem slamp
Sånn er det fortsatt på skolene. Det er fortsatt ukult å vite noe. Det er teit å vise interesse. Og fullstendig retro å ha gjort leksene. ”Døh, morra di lissom?!” Og hvor har så dette kravet om at man skal ta avstand fra skolen og all lærdommen, kommet fra. Hvem kan ha noen som helst slags utbytte av at folk holder seg ”kule”? Jo, det er selvfølgelig klassens dumme, men sterke stolvipper på bakerste rad. Siden den lille ertehjernen hans (det er alltid en han) ikke takler mye informasjon på en gang, skal han f..n meg gjøre livet surt for de som måtte prøve å skille seg ut fra flokken. Hold kjeften på’ræ ellers smelle’re!” Ved siden av ham sitter gjerne et par slamper til som aldri spiser frokost eller skolemat. Deres inntak av skoleboller, sjokolade og coka cola er det bare kjøpmannen på hjørnet som får noen glede av.
Det den norske skolen i dag trenger, er ikke bedre lærere og nye fantasifulle reformer. Den trenger rett og slett bedre foreldre, mindre sukker og mer makt til lærerne!
PS. Det hender at det hjelper å skille seg ut fra flokken. Det hender nemlig at flokken følger etter deg. I hvert fall er det en mulighet som voksen. For noen uker siden begynte vi på babysvømming med Julianne. Som eneste hane i kurven var det litt ensomt i herregarderoben. Men, sist mandag var vi plutselig hele fem fedre som var med og plasket i oppvarmet vann. Nesten så jeg for en gangs skyld følte meg litt kul…
Dnort
jeg er helt enig i det du skriver. har selv ei datter på 9 (snart 10 år) vi skulle fått
innført skoleuniform… I min barndom var det
barne tv kl 1800. nå er det barne tv hele døgnet.
prøver å begrense det, men det er ikke lett. for
alle vennene får jo lov… svømmebasengene her omkring er tomme….liksom
mvh magnar
Man kan ikke gjøre noe bedre enn sitt beste, brukte en av lærerne våre å si.
Var aldri helt enig der jeg. Om man aldri prøver å gjøre det bedre enn sin siste bestenotering, stagnerer man fort…
Om du nekter barne-TV på visse tider av døgnet har i hvert fall du gått forran som et godt eksempel. Så får de andre stole på at Nannyhjelpen kommer og reparerer når all respekt er borte.
Jo, du skildrer det moderne skoleliv ganske så oppriktig.
Om man hadde puttet en av dagens skoleelever 30 år tilbake i tid, hadde den eleven fått gjensitting og straffeoppgaver opp til ørene.
Selv har jeg nettopp avsluttet ungdomsskolen og kjenner meg godt igjen i hva du skriver:)
Ser ut som problemene er de samme i dag som for 20 år siden da jeg gikk på ungdomsskolen. Bare mer intense. Antakelig pga. all sentraliseringen og effektiviseringen.
Vi effektiviserer livet av ungene våre…