OL-floke

Categories Diverse
Det er straks OL. Ikke sånt passe kjedelig sommer OL der Norge kanskje vinner et gull i villsvinskyting. Nei, det er vinter OL og Norge kommer til å vinne masse medaljer! Dette skulle jeg gjerne fått med meg – på TV.

Det ideelle i disse tider hadde jo vært å fortsatt bodd i barndomshjemmet, uten egen familie og vært arbeidsløs. Levd på trygd og godvilje. Da kunne jeg bare fått moder’n til å smelle i gang vaffelpressa innimellom. Middag hadde hun sikkert lagd også. Det eneste jeg hadde trengt å gjøre var å gå og handle potetgull, peanøtter og pils. Det viktigste tilbehøret til de lange sportssendingene må man selvfølgelig sikre er av ypperste kvalitet. Nå vil tilfeldighetene det slik at jeg har ordnet meg med fast jobb, eget hjem og kone og barn. Fullt opp med forpliktelser altså. Da går det ikke an å sitte inne hele helgen, slik mange familiefedre gjør. Det er visst det samme som å be om skilsmisse.
Farvel godstol. Fan åsså!

Så da blir det vel å sitte på jobb og prøve å følge med på radio mens telefonen kimer. Og radioen sender jo ikke alt fra OL. Norges kvalifiseringskamper i curling for eksempel. Dette hadde jeg nok fått med meg nå som vi har to NRK kanaler på TV. I tillegg har man jo kabel-TV med enda flere kanaler som også viser sport. Egne sportskanaler er det til og med. Egentlig går jeg glipp av en masse sport utenom OL også. Sportskanalene viser jo sport hele dagen og langt ut på natta også. Golf, biljard, bowling, curong og annen toppidrett.
Faaaan åsså!!

I yngre dager satt fader’n og jeg sammen i stua hele helga og fikk med oss all sport. Vi var ikke så nøye på hva det var. Var det sport skulle det sees! Rytmisk sportsgymnastikk og orientering. Lange sendinger med isdans og timesvis med turn. Tidlig kvinnefotball til og med! Verdens kjedeligste kommentator Terje Dalby kommenterte og det var et lite mirakel hver gang noen av dem brukte hodet. ”Ja, dette er tøffe jenter dere” kunne Terje Dalby utbryte etter en heading, i et plutselig anfall av engasjement. Skjønte man ikke noe av sporten kunne man som jeg gjorde med synkronsvømming, sitte og ta tida på hvem som var lengst under vann…

Ingen skal beskylde oss for å diskriminere når det gjelder sport. Dette var før apartheid i Sør-Afrika ble avskaffet. Berlin-muren sto ennå trygt og Norge var ikke en gang med i EØS. Men, helt i ytterkant av verden satt fader’n og jeg og var åpent for alt. Vi gledet oss nok mest til tippekampen, men før den kom igang var det altså ganske så ymse hva krinkastingen hadde fått tak i. Likevel, vi så alt! At det bare er et problem at menn sitter forran TV’en hele helga, er jeg ikke enig i. Jeg vil si at fader’n og jeg på mange måter var foregangsmenn i kvinnefrigjøringen. Ja, for får du menn til å akseptere kvinner som hopper på ski eller som driver med andre mannfolkidretter som boksing, fotball og skiskyting. Da er det fritt fram for det meste annet ellers i samfunnet. Kvinnegruppen Ottar har mye å takk NRK’s sportssendinger for!

Nei, det blir nok dårlig med vinteridrett på meg fortsatt. Også i helgene, for da skal man jo være familiemann og dra til byen på kafe eller kanskje på besøk til folk. I hvert fall er det noe viktig som skal gjøres i huset. Golvvask, gardinopphenging, tøffelpussing og slikt. Godstolen er ennå ikke ordentlig innkjørt på grunn av all denne huslige aktiviteten. Selv er jeg heller ikke i form til OL. Ølmagen mangler, godt trimma som jeg er med badminton og daglige spaserturer til jobb. Jeg har ikke helsetrøye en gang!

Kanskje like godt å erklære seg som sportshater. Kanskje klarer jeg å lurer meg selv til å tenke ”at det bare er 22 tullinger som springer etter samme ballen” og ”at 10 tusen meter skøyter bare er kjedelig og langtekkelig”. ”Her kommer vinter’n, den kalde, fine tida” synger Jokke. Dette mens NRK viser hysterisk glade, svette og sikkert illeluktende sportstullinger med snørr og slim over hele seg. Nei gud, så ekkelt! Gjennomdopet og fullpakket av astmamedisin og blodpreparater er de sikkert også. Ikke tilfeldig at det er en avdød doper som synger bakgrunnsmusikken til denne sportspropagandaen. Snøft!

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, er og blir jeg nok en ”sportsidiot”. Kanskje ikke så idiotisk som før. Men, de gangene jeg får tid til det, sitter jeg i stolen og sparker imaginære baller og hjelper skihopperne med satsen. Jeg svinger med stolen når jeg ser slalom og jeg prøver å psyke ut skiskyttere fra andre land med å rope ”bom!” Joda, det ropes og hoies også en god del. Jeg engasjerer meg vel lett når det gjelder sport. Og akkurat det gjør at å følge vinter-OL på radio ikke er det helt store. Hvordan skal jeg da få truet ned de norske skiskyternes blinker med intens stirring?

Sykemelding er heller ikke aktuelt. Jeg blir jo aldri syk! Jeg har det visst for bra til å være opptatt av sport…

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *