Madrugadarna

Categories Diverse

Her jeg bor, i Kirkenes, er det sjelden de store navnene i musikkverdenen kommer. Rettere sagt, de kommer vel aldri! Det går rykter om at Nazareth skal ha vært her en gang, men det var mange år før jeg kom hit. Men, nå har Norges mest populære rockeband både i innland og utland, Madrugada bestemt seg for å starte en turne her. Dette er det forbausende mange som skal ha med seg.

For noen uker siden var Surferosa her en tur. De er sånn småstor og har hatt noen hiter i Norge. Fruen og jeg gikk på konserten og der var det ikke mange sjelene. Ellers har det heller ikke vært så voldsomt med oppmøte når rockeband har kommet hit, så jeg forstår godt at man stopper i Tromsø eller Alta. Slik ville altså ikke Madrugada det. De starter hele turneen sin i Barentshallen på Hesseng.

Kanskje er det størrelsen på det hele og all viraken rundt arrangementet som gjør det. Ikke vet jeg, men alle de 1500 billettene er snart utsolgt. Det var i hvert fall ikke mange igjen da jeg kjøpte min i dag. Enda er det 3 dager igjen til det braker løs i det som ellers er en storhall for fotballfolket og andre svettinger. Hvor svett det blir er ikke godt å si. Noen alkoholservering blir det i hvert fall ikke. Tenk en rockekonsert uten alkohol…!

Enda merkeligere er sammensetningen av publikum som kommer. Fra ulike hold har jeg fått rapporter om at godt voksne husmødre, onkler, tanter, besteforeldre og andre "gæmliser" som kanskje aldri har vært på konsert før, har kjøpt billett. De kommer i busslaster fra Berlevåg og Tana. I robåt og sjark fra Bugøynes og Neiden. Og alle kommer de for å høre "den der nyyyyydelige duetten" til Madrugada. Du vet, Lift Me som har surret og gått på radioen siden en gang i fjor høst.  

De kan umulig ha fått med seg at dette er en rockekonsert med et band som til tider er meget høylytt og bråkete! Her blir det gitarvreng og piggtråd i lange baner. Tenker det ganske fort blir trangt om plassen på utsiden der røykerne er forvist. Selv kjøpte jeg min billett mest for å få med meg uttrykket til de gamle når Sivert Høyem og Co. skrur opp til 11 og blåser hårfest til månemennene enda lenger bak.

Nå er det jo en mulighet for at disse folkene har misforstått litt og siden det hele foregår i en storhall, tror det er en dansegalla de skal på. For å utstå musikken på disse evenementene bruker dansefolket å tylle i seg sprit i store doser. Så både hørselen og oppmerksomheten kan jo være noe svekket på noen av dem. Gleder meg til de skal prøve å danse swing til f.eks. Higher og Beautyproof. Noen klinelåter har Madrugada jo, så det kan jo hende at man plutselig hiver etter luft der man blir trykt tett inntil den digre barmen til en gammel tante fra Varangerbotn.

Det skjer i hvert fall noe i vår lille by. Og så blir det noe å prate om etterpå.
60-åringer som er blitt hevet ut av hallen av politiet etter å ha gått amok da høreaparatet sprengtes. 
Sterkt nedkjøte bestefedre som ble funnet på vei til Kirkenes sentrum i findress.
Gammeltanter som begynte å strippe og rope obskøniteter forran scena.
…Og så meg som måtte grisespy etter å ha blitt påspandert for mye Zincano Bianco og Larsens konjakk.

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *