Kunnskapssult

Categories Diverse

I disse dager har de fleste skoler startet opp igjen. Forhåpentligvis er det mange sultne sinn og hungrende hjerner som villig tar mot visdomsord fra en forstandig klasseforstander. For noen er det alltid. Det er bare det at vi stadig får høre om alle de som av en eller annen grunn ikke skjønner vitsen med skolegang.

Jeg skal bare innrømme det med en gang. Jeg var lærerens gullunge. Jeg rakk handa i været og svarte pliktskyldigst, uansett om jeg visste svaret eller ikke. Jeg prøvde jo iblant å la være. Men, det var så ekkelt når læreren spurte klassen om noe og det ble helt stille. Så, mest for at jeg skulle slippe pinlig stillhet, gikk handa mi i været. Om jeg ikke visste svaret hver gang, ble jeg ganske flink til å resonnere meg fram til noe som lignet på et brukbart svar. Og jeg lærte utrolig mye som jeg senere har fått bruk for. Til og med regnestykkene med bokstaver!

Fersking
Julianne i dype tanker over en fersken

Den gamle skolen
En ting gjorde jeg aldri. Det var å gi læreren et rødt eple. Du vet, sånn som de gulligste av gullungene gjør. Hadde jeg et eple så spiste jeg det selv. Selv om den ikke alltid var like ny og fersk, spiste vi mye frukt da jeg vokste opp. Frukt, fisk og brød dominerte kostholdet. Mine foreldre var av den gamle skolen som insisterte på at vi spiste frokost og passet på at skolematen ble spist opp. Fisk hadde vi til tider 5 ganger i uken til middag. Og godterier fikk vi bare på lørdager.

Mat for hjernen
Hva har dette med skole å gjør spør du kanskje. Det burde du i så fall ikke. Alle undersøkelser som er gjort på temaet viser nemlig det samme. Hjernen fungerer dårlig om ikke kroppen får riktig næring. Ordentlig mat og ikke skoleboller og cola. Det største problemet i dagens skoler tror jeg ikke er dårlig oppdragelse, mange elever i klassene og middelmådige lærere. Alt dette har man til en viss grad alltid måttet slite med. Når nå norske barn og ungdom gjør det så dårlig på tester sammenlignet med andre land, mener jeg mye kan tilskrives kostholdet.
Om man tar seg tid til å starte dagen med en skikkelig frokost og man får i seg god og næringsrik mat på skolen også, bør de fleste kunne ta til seg lærdom, uansett motivasjon for skolegangen. Et innlegg i Elevavisen på VG nett fra en elev i videregående, er inne på dette. Om enn i en bisetning og med skrivefeil så det holder, så tror jeg både denne eleven og de fleste andre skjønner at det er en sammenheng mellom en nogenlunde sunn livsstil og et våkent hode. Hvorfor er det da så vanskelig å få barna til å spise riktig?

Hurtig mat
Mye tror jeg har å gjøre med resten av vår livsstil. En travel hverdag der det er om å gjøre å få med seg mest mulig på kortest mulig tid, gjør at måltidene for mange blir nedprioritert. Særlig på ukedagene.
– Ingen frokost, fordi man ikke rekker det. (Står opp for seint.)
– Næringsfattig, men sukkerrik lunsj på skolen. (Er det mulig å velge, spiser de fleste barn godterier.)
– Hurtigmat til middag. (For å gjøre den billigst mulig, er kvaliteten på mye av hurtigmaten ikke all verden.)
– Ingen kveldsmat. (Må passe på vekta eller er mett pga. alle mellommåltidene.)

Bare et forslag
Selvsagt er det mange andre årsaker til at man har det sånn. Og det er sikkert lett for meg å sitte her å moralisere, tenker man kanskje. Jeg er likevel overbevist om at dette for de aller fleste handler om å prioritere. Å bruke dagen og måltidene fornuftig. Skal man kanskje prøve å legge seg litt tidligere og stå tidligere opp? Så rekker man frokosten også. Hva med å lage noe av maten selv, og ta seg tid og råd til å ha kvalitetsprodukter på bordet? Maten i Norge er tro det eller ei veldig billig i forhold til hva nordmenn i gjennomsnitt tjener. Og om man vil leve sunt og holde seg slank er jo frukt  og grønnsaker utgangspunktet for de fleste slankekurer. Hva med å spise frukt fordi det er et godt mellommåltid og grønnsaker fordi de kan gjøre en hver middag mer smaksrik? Så kan det jo hende at en positiv bieffekt er at man ikke er sulten til stadighet og heller ikke må slanke seg til evig tid.

Liv og lære
Liv og lære kan være vanskelig å få til å stemme over ens. Og det er ikke hver dag vi her i huset får i oss alle vitaminene. I dag ble det f.eks. en skikkelig hurtigmiddag pga. av et fly som skulle rekkes. Men, jeg tror faktisk at vår Julianne får et ganske så variert kosthold samlet sett. Hun er ennå bare 1,5 år og har et stykke igjen til skolegang. Men, skal man ikke komme skjevt ut, må gode vaner læres allerede i barnehagen. Derfor er jeg glad for at vår barnehage prioriterer frukt og grønt og at barna spiser god OG sunn mat. Selv starter vi dagen med frokost og middagene prøver vi etter beste evne å gjøre til noe å se fram til og så lite forutsigelige og kjedelige som mulig. Skal man få barn til å spise maten sin må man selv vite å sette pris på den.

Til slutt må jeg bare nevne at innføring av varm skolelunsj på alle skoler ikke nødvendigvis er noe som løser problemet med umotiverte elever. I England har de lenge hatt dette, uten at Engelskmenn er kjent for å være spesielt glupe i forhold til alle andre. Ja, noen av dem ender til og med opp som terrorister

Dnort

1 kommentar

1 thought on “Kunnskapssult

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *