Skrik

Categories Diverse

"Skrik" av Munch er jo et av verdens mest kjente bilder. Det er vel noe med at sterke følelser apellerer til folk. Og et skikkelig skrik vekker oppmerksomhet så det holder. Det kjenner alle småbarnsforeldre godt til.

Nå finnes det jo eksempel på at det å vise nesten ingen følelser, også kan slå godt an. Bildet av Mona Lisa som visstnok skal ha et litt gåtefult uttrykk, er det mest kjente fra malerkunsten. Men, det var skrik og bilder av det, jeg skulle skrive om. Som stor fan av den svenske rockegruppen The Soundtrack of Our Lives ble jeg første gang interessert i dem pga. coveret på deres første album.

Velkommen
Welcome to the infant freebase

Et gråtende barn vekker følelser. Selv gråtende sigøynerpike kan funke om du er litt molefonken fra før. Nå var jo kvaliteten på musikken til gruppa avgjørende for at jeg nå har investert i alt de har gitt ut og litt til. I tillegg er jeg jevnlig på hjemmesiden deres og sjekker hva som skjer. Samt skiver på forumet. Der kan man også legge ut bilder og et bilde av Julianne endte også der.

Orginalen
"Vræææææl!"

Nå er det kanskje noen som stusser litt over at man tar seg tid til å ta bilde av et spedbarn som skriker. På grensen til barnemishandling å la ungen ligge der å vræle, kanskje? Ja, om man gjorde dette ofte, så burde nok barnevernet kobles inn. Men, jeg gjør dette sjelden. Og Julianne skriker ikke så ofte at barnevernet trenger å bekymre seg i det hele tatt. ("Ja, vårherre veit kæm han må sende de snille ongan tel.." bruker en smått misunnelig tante å bemerke.)
Det blir nå en gang til at man tar en masse bilder av avkommet. Og så vil man jo at resten av verden skal få se hvor vakre de er. Bloggen min er delvis et resultat av akkurat det. Jeg er ikke så veldig annerledes enn alle andre. (Selv om jeg gjerne liker å tro det…) Likevel synes jeg det er litt kjedelig å bare ha bilder av folk som smiler pent for kamera. Et sånt smil er noe av det som minst uttrykker ekte følelser. Så derfor blir det til at jeg heller tar et bilde av den lille solstrålen min som ligger og skriker.

Soundtrack-Julianne
The Soundtrack of Julianne

Dette var det en vittig sjel med tilgang til Photoshop, som tok tak i, da jeg presenterte mitt "Skrik" på TSoOL sitt forum. Bildet fikk jeg faktisk sendt i posten. Og det henger rett foran meg her jeg sitter og skriver på datarommet vårt. Det finnes tross alt mange snille og generøse mennesker på internettet. Det gjelder bare å oppsøke plasser der de møtes. Et forum for musikknerder er en av dem.

Skrik til verden og verden ler hjertelig tilbake!

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Skrik

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *