Ansiktsbok

Categories Diverse

Joda, jeg har meldt meg på vennekarusellen jeg også. "Alle" er med der nå. På Facebook altså. Men, hvorfor er vi der? Hva skal det være godt for? Hvor går vi?!

Å holde kontakt med venner og finne nye og gamle bekjente er jo vel og bra. Og bruker man denne greia riktig, kan man kanskje ha nytte av den. Spesielt om man er flink til å opprette og bearbeide nettverk. Sånt er jo stadig mer viktig i disse tider. I gamle dager gikk man kanskje over til naboen og tok en kopp kaffe. I dag er det vel mer sannsynlig at man først blir kjent med naboen på nettet. På Facebook eller MySpace eller et eller annet nettspill. Det sosiale livet i den virkelige verden blir i stor grad byttet ut til fordel for kommunikasjon på internett. Ikke av alle, men mange nok til at man kan se en tendens. En tendens jeg ikke er helt komfortabel med. Spesiellt fordi annen skriftlig kommunikasjon som tekstmeldinger, Windows messenger og e-post brukes så mye allerede.  

Feskar
Så mange venner har jeg…

Selv bruker jeg en del tid på internett. Kanskje en time pr. dag. Sammenlignet med gjennomsnittet tror jeg ikke dette er så mye. Og jeg er altså nå også med på den siste dilla der det gjelder å få flest ansikter i boka si. Da alle begynte å sende SMS'er til hverandre sa jeg: Ring meg hvis det er noe. "Ingen" ringte…

Så nå er jeg med. For sikkerhetsskyld. På Facebook. Og jeg sender SMS'er. Og så har man jo bloggen i tillegg. Alt i liten målestokk sammenlignet med resten av verden. Som familiemann er det begrenset hva tid man har til rådighet. Og den tiden som blir til overs vil jeg gjerne bruke til å prate med fruen eller besøke venner, live. Gå på byen eller snakke med familien på fasttelefonen. Jeg har sikret meg der også. Den dagen strømmen går og all digital kommunikasjon stopper opp, kan jeg ennå ringe rundt og finne ut hva som har skjedd. Jeg innbiller meg i hver fall at det ennå er mulig med fasttelefon.

Man har jo vokst opp i en tid der den eneste toveis kommunikasjon som var mulig, uten å oppsøke den man pratet med, skjedde via telefonlinjer som virket selv om strømmen gikk. Kanskje er det ikke sånn det fungerer lengre. Kanskje er alle ordene erstattet med 0-er og 1-ere. På jobben der vi allerede sliter med en del nedetid på nettverket, skal vi nå få IP-telefon. Vi får håpe på gode strømforhold…

Dnort 

2 kommentarer

2 thoughts on “Ansiktsbok

  1. Jepp, Facebook er en fin ting. Jeg har funnet ut at jeg kan flytte litt av kollegahumoren over på Facebook, så sparer vi ungene på skolen min for de verste grovisene… :o)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *