Hverdags-superhelter

Categories Diverse

Superhelter er det nok av i tegneserieverden. Med superkrefter av alle slag. I den virkelige verden derimot, er det lengre mellom  heltene. Helt fritt er det likevel ikke. Noen superhelter er det der også. Bare med litt mer jordnære begavelser…

Har du noen gang voknet opp tidlig på morgenen av kraftig motordur fra naboen din? "Klipper han gress igjen?!" Spør du deg kanskje. Det du ikke vet er at du er nabo med Gressklippermannen. Som alle superhelter er hans evner ikke høyt verdsatt av riktig alle. Særlig ikke naboer som liker å sove lenge i helgene. Men, Gressklippermannen tar sin misjon alvorlig og er dedikert til å bekjempe gresstustene til alle døgnets tider. Da får det ikke hjelpe at naboen ser stygt på han. Grilldress er forøvrig Gressklippermannens forkledning.
På vinteren skifter han drakt og står på natt og dag iført scooterdress. Da er det snøen som må lide samme skjebne som gresset. Snøfresermannen viser ingen nåde.

image117
En fjærn slekting av GressklippermannenSkogrydderen

Det skal både viljestyrke og pågangsmot til for å utføre de kunststykkene Majoneskvinnen presterer daglig. Et kvinnelig søskenbarn av meg har majones på alt! Jeg kan selvfølgelig ikke røpe Majoneskvinnens identitet her. Men, siden hun har majones på alt fra brunost til syltetøy, kan det jo hende at hennes bedrifter er godt kjent allerede. Noen egen drakt hadde hun ikke sist jeg traff henne. Siden jeg allerede visste hvem hun var, brydde hun seg kanskje ikke om å skifte om med meg tilstede.

Mange nordmenn har sykkel. Men, slett ikke alle sykler så ofte. Sykkelhelten kommer seg frem over alt med sykkel. I alt slags vær og uansett ærend, kommer Sykkelhelten susende på sin alltid veltrimmede og trofaste følgesvenn. Du har kanskje sett han på vei til jobb, der han raser forbi deg der du sitter fast i rushtrafikken. Også Sykkelhelten må tåle noen stygge blikk. Men, en av dem (for det er flere) kom så langt at han ble statsminister. Han ble derimot fratatt både uniformen (kondomdrakt og hjelm) og sykkel da han tok over styringen av landet vårt.

I tillegg har man jo Mammadamen som alltid står klar med plaster og pyrisept. Den avskyelige Fikseren (antihelt) som til stadighet løser kvinners problemer iført en fiksehatt. Samt Superpappa. Sistnevnte er det bare en av og går under navnet….

…Dnort  

3 kommentarer

3 thoughts on “Hverdags-superhelter

  1. Jeg trodde lenge at Gressklippermannen bodde i mitt nabolag, men nå har jeg funnet ut hvordan det henger sammen. Jeg bor nemlig i et meget etablert og vel-organisert boligstrøk. Det er aldri to naboer som klipper plenen samme dag, de har fordelt årets søn- og helligdager for å ikke bråke for mye om gangen…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *