Tatt ved nesen

Categories Diverse

Hvorfor heter det "å bli tatt ved nesen"? "Ved nesen" må vel være ved siden av nesen. Altså kinnet. Kan man ikke bare si "tatt på kinnet", da?!

Ja, sånn kan man spørre. I hvert fall gjør jeg det. Det er ikke alt som er like lett å skjønne. "Trøtt som en strømpe" for eksempel. Hva er så trøtt med strømper? En hullete og godt brukt strømpe kan man vel si er trøtt, men likevel…

Tatt ved nesen
Bestemor blir tatt PÅ nesen

Ord og uttrykk har alltid facinert meg. Språkinteressert som jeg er. Det kan det se ut til at vår lille Julianne også er. Hun har nå snakket i ca. 1,5 år, men kommer nå ikke med så vanskelige spørsmål. "Ka e det?" brukes fortsatt flittig. "Kor e mamma?" og "Kan vi se film?" likeså. Må vel egentlig si at jeg gleder meg til de vanskeligeste spørsmålene. Det er da man kan få bruk for litt av kreativiteten sin.

Appropos trøtt. Her i huset sier vi ofte "trøtt som en høtt" og "mett som et spett". Like greit å gjøre det helt uforståelig med en gang. Ordtak blir fort umoderne så fort som språket forandrer seg. Og nå kjenner jeg at jeg er litt sliten… som en eeeeh… nøtteliten? Så da får jeg bare avslutte.

Altså, Nøtteliten gjorde jo ikke annet enn å hoppe fra tre til tre og erte andre dyr. Klart man blir trøtt av det!

Dnort 

1 kommentar

1 thought on “Tatt ved nesen

  1. Uttrykket “frisk som en fisk” heter “frisk som en agurk” på russisk. De har aldri hørt om “gamle ørn”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *