Sutteslutt

Categories Diverse

Endelig suttefri. Smokkens dager er over. Aldri mer "dutta". Julianne har blitt pasifisert nok. Snart tre år og straks litt større. 

Alle småbarnsforeldre har vært gjennom det samme. De fleste barn bruker sutt en tid. Hvor lenge denne tingesten blir brukt er som regel opp til foreldrene. Om barna selv får velge er det ikke så sikkert at det ikke ligger en liten puppesubstitutt nederst i skolesekken første skoledag. Jeg har faktisk også sett voksne bruke sutt. Dette var da afro-amerikanere med en hang til å fremføre rytmiske rim. Ellers er det vel en allment akseptert teori at røyking er noe vi gjør pga. et sugebehov vi har med oss fra barndommen.


32 helt ute
Fra suttens regjeringstid
 

Å få avsluttet suttens dager kan nok gjøres på mange måter. Men, det de fleste innser er at barnet selv må motiveres. Å kaste noe som har vært en så viktig del av deres liv, uten noe forvarsel og uten å la barnet få sjansen til å delta i beslutningen, tviler jeg på er så lurt. Da min lillebror nektet å slutte med sin sutt, tok storebror affære og svidde den i tuppen. Etter at den hadde vært i kontakt med vedovnen smakte den naturlig nok ikke så godt. Så da ville han ikke bruke den sutten lengre. Noen ny sutt kjøpte heller ikke mine foreldre. Hva dette hadde å si for lillebror er usikkert, men akkurat der og da følte han seg muligens både sveket og fornedret.

 

Når vi nå for et par dager siden fant ut at denne helgen skulle brukkes til "Prosjekt sutteslutt", ble flere framgangsmåtter vurdert. Av tidligere nevnte grunner burde involvering være et  sentralt element. Julianne fikk første kveld beskjed om at i dag skulle hun legge seg uten sutten. Dette var altså noe vi bestemte for henne. Og det endte da også med masse gråting og at vi måtte gjøre full retrett. Da jeg etter en halv time med hjerteskjærende barnegråt gikk inn til henne med sutten, fant jeg ut at vi skulle gjøre en avtale der og da. Pappa fortalte henne da om den lille babyen han viste om som ikke hadde noen sutt. Og at om Julianne fikk sove med sutten denne kvelden så kunne kanskje den lille babyen få sutten dagen etter? Joda, det ble godtatt. Akkurat da hadde hun nok godtatt det meste bare det involverte umiddelbar suttetilfredsstillelse.

 

Det første hun nevnte dagen etter var faktisk dette med den lille sutteløse babyen. Og nårtid skulle vi dra på besøk slik at hun fikk gitt fra seg sutten? Det skulle vise seg at denne måten å gjøre det på gikk helt fint. Julianne overrakte sutten til den lille jenta med et høytidelig "vær-så-god" og etter å ha vært der en stund og lekt med tog, dro vi hjem til et suttefritt hus. Da det ble tid for å legge seg ble det litt snakk om at vi kunne kjøpe en ny. At alle butikker er stengt på søndag, ble forklart. Ved leggetid nå på søndag ble ikke sutten nevnt i det hele tatt. Så det ser ut til at prosjektet kan ha endt med 100% måloppnåelse.

 

Så var det bare å få herr Pampers og fru Libero ut av huset…

 

Dnort

4 kommentarer

4 thoughts on “Sutteslutt

  1. Juliejenta mi på 3 1/2 bruker fortsatt smokk. Jeg har ikke hjerte til å ta den fra henne.. Oppdater gjerne om hvordan dette går,for nå føler jeg meg litt inspirert her!!

  2. Oi, det var litt av en helg… Er glad du ligger et halvår foran meg. Enig med Superhege, hold meg oppdatert – jeg trenger en løsning i løpet av sommeren… :o)

    Forøvrig er jeg glad jeg ikke hadde en slik storebror som din lillebror hadde…

  3. Sutten har i lang tid nå vært noe hun bare har brukt i forhold til soving. Bruksområdet har gradvis blitt redusert. Hun er av de som det går an å fortelle ting og argumentere fornuftig med. (Det tror jeg egentlig alle barn er. Det er bare ikke alle foreldre som benytter seg av miligheten…) Dessuten har enten/eller-metoden fungert godt der fornuft og logikk ikke når fram.
    Eks: Enten skal du legge deg nå eller så legger du deg om 5 minutter. Hun får velge mellom to ganske så like alternativer, men er fornøyd med å kunne få velge. Trøtt er hun uansett.

    Jeg skal komme tilbake med rapport om sutteslutten.

  4. Hei!
    Hehe,joda High School Musical er nok det.Men,det er
    ikke så mye sex å slike ting der.Mest musikk og dans å det elsker hun. Gleder meg til å høre hvordan det går m smokken.
    Vi snakket sammen litt i dag,jeg å Julie. Å vi har blitt enige om kun på natta nå. SÅ er jo et skritt i riktig retning!;)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *