Mellom hippier, dop og ansiktsløse guder

Categories Diverse

Jeg kommer opprinnelig fra en kommune som er oppkalt etter en øy som har et rykte. Et av de heller mer tvilsomme ryktene, må jeg vel få si. Karlsøy i Troms er kjent som Norges hippie øy.

De siste ukers oppslag om hasjplanter i stua og hele hus fylt av frodig og grønn glede, fikk meg å tenke tilbake til den tiden da det virkelig var liv på Karlsøya. Selv kommer jeg fra Reinøy som ligger like ved den mer beryktede hippie-øya. Ennå i dag når jeg presenterer meg og hvor jeg kommer fra, får jeg skeive smil oppfulgt av spørsmål om alternativ livsstil.

Tilbake på tidlig 80-tall var ennå kunnskapen om dyrking av alternative vekster i heimen, heller ukjent blandt lensmennene rundt om i landet. Ja, det heter jo ikke politi ute på bøgda. Lensmannen er den som skal passe på at men oppfører seg sømmelig rundt om i lenet (kommunen). På Karlsøya grodde det store, flotte hasjplanter rett under barten hans. De gangene han tok seg en tur ut dit og var på husbesøk, var det ikke nødvendig å gjemme de illegale vekstene unna. Om han spurte hva det var som sto og tok opp så mye plass i stuevinduet, var det bare å fortelle at Tromsøpalmen hadde en fjern slektning. Han tenkte nok at når øyas befolkning var så alternativ i alt de gjorde, var nok også potteplantene deres det også.

14 blomstring
Forhåpentligvis legal potteplante

At det var mange karakterer og mye interessant som skjedde på Karlsøya, er det vel ingen tvil om. Det kom jo også godt fram på filmen om øya som Svein Andersen gjorde ferdig i 1994. Mellom geiter, rock og Mohammed hadde forresten med musikk fra øyas store sønner, Karlsøy Prestegård. Selv om øya lenge hadde et tvilsomt rykte, var det mest pga. alle de narkomane som flyttet dit etter at hippiene etablerte seg der først. Disse er enten døde eller har flyttet tilbake til byen de rømte fra. Igjen sitter en gjeng heller loslitte idealister som i flere år nå har klart å holde i gang en musikkfestival. Karlsøyfestivalen har etter hvert blitt ganske godt kjent rundt om. Det hjelper nok på publikumstilfanget at man har satset på det øya er kjent for. Det alternative.

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *