Pappa prøver fast food – Regal moccakake

Categories Diverse

Etter å ha sett den nye animasjonsfilmen fra Pixar, Rattatouille noen ganger, har slagordet om at "alle kan koke" etter hver festet seg. Men, gjelder det for steking også?

Tidlig denne søndagsmorgen fant pappa det for godt å prøve seg på mer ferdigmat. Mens han sto og kokte kaffen slo det han at det var noe som manglet. Kake til kaffen! Vanligvis er det fruen som står for sånt, men denne morgenen var hun forhindret pga. egen bursdagsfeiring dagen før. Så da tager, sorry lager man det man har. (En tyv tager. En kokk lager! Rattatouille) Inni tørrmatskapet fantes det hele to pakninger med hurtigkake.

regal

Regal er ett av mange merker som tilbyr en rask løsning på plutselige kakekriser. En  av pakkene jeg fant var en Regal Moccakake. Den andre var Møllerens Verdens Beste. Begge produsentene lager mange typer mel til vanlig. Men, kan de blande melet godt nok til at pappa skal få kake ut av det? Jeg tok sjansen på moccakaken som ikke stilte forventningene fullt så høyt som "verdens beste". 

Julianne fikk røre og etter å ha smurt en stor kakeform, oppdaget jeg at det fantes en utbrettbar kakeform av papp inni. Etter å ha puslet denne heller skrøpelige konstruksjonen sammen, bestemte jeg meg for å finne fram en av de mindre formene i skapet. Røra ble helt oppi dagens tredje form og satt inn i ovnen på 180 grader. og så var det bare å vente…

mokkakake 
Hvilken kjendis ligner dette på?

Etter 25 minutter kunne kaken tas ut og mens den sto og kjølte seg ned, gikk vi ut og lagde en snømann. Og verandaen ble måkt fram fra under 20 cm våt snø. Tilbake på kjøkkenet var det på tide å blande glassuren som lå i pose 2. At det ikke er noe sjakktrekk å røre sånt sammen med en visp vet jeg nå, men etter litt pirking med lillefingeren og overgang til sleiv, ble det glassur av smørja til slutt. Værre var det da glassuren var påført den faktisk ganske luftige kakebunnen. 

At forma kaka ble stekt i, har bamsete trekk i bunnen burde vel ha ledet meg til å snu den etter steking. Den gang ei. En lettere oppgitt pappa måtte fram med sleiva igjen og klarte etter mye lirking og mer bannskap å få skilt kaka fra bamsebunnen. Og da var det bare det som skulle vært bunne på kaka eller ræva til bamsen, som kunne ligge opp. Men, bunnen var ikke nådd.

Med litt fiksing og pynt så ikke resultatet helt fatalt ut. Fruen hadde omsider stått opp og nå var det klart for kaffe og (nesten) hjemmebakt kake. Desverre syntes Julianne alt etter en bit at kaka smakte gymsokk. (Den var nok langt fra "bangete" og i hvert fall ikke "lynaktig".) Og det var jo, tross alt snakket om kaffe, først og fremst for hennes skyld at kaka var bakt. Så da ble det vi voksne som mumset kake mens den kresne frøkna spiste en appelsin. Det var neppe i et anfall av sunnhet at appelsin ble valgt. Som sin far er hun en skikkelig kakemons. 

Mulig Regals Moccakake ikke var tingen. Mulig det meste fra Regal smaker høgg. Noe med bitterstoffer og mørk sjokolade kan det også ha å gjøre. Uansett, var dette nok en hurtigløsning som ikke ble noen suksess.

Dnort

6 kommentarer

6 thoughts on “Pappa prøver fast food – Regal moccakake

  1. Kjære, du smurte og strødde vel forma først?
    synes kaka var god, jeg. Men hjemmelaga er best.

  2. Smøre og strø. Jo, jeg smurte, men det gir ingen mening å først smøre og skaffe god glid for så å strø og dermed sørge for dårlig glid…

  3. Moccakake er kanskje ikke barnekake, selv om kaka har form som en bamse.
    Appelsin var nok bedre da, tenker jeg.
    Men interessant.
    Veldig interessant at Regal Moccakake kan bli en bloggpost.

  4. Alt, virkelig alt, kan bli bloggpost.
    Litt for mange blogger handler om nyhetene eller om private tanker og følelser.
    Min blogg handler først og fremst om pappaen i meg og da er faktisk all slags emner aktuelle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *