Det er godt med kake!

Categories Diverse

Det er ikke så selvfølgelig som det høres ut. Ikke sjelden har pappa fått servert kaker som ikke er gode. Noen av dem har rett og slett smakt æsj! Æsj, blæh og ack-ack-ulpegulp…

Som selverklært kakemons har jeg noen standarder som må overholdes på kakebordet. En av dem er at det sjelden er en god ide med frukt i kaken. Spesielt banan i kake er en vederstyggelighet. En annen er at tørre kaker ikke er gode om de ikke har noen form for glasur. Og så må kaka smake søtt da. Søtt og godt skal det være. Men, hvordan sikre at kaka lever opp til forventet standard? Vel, her om dagen (i går faktisk) gikk pappa hen og lagde en kake selv. Fra bunnen. Ikke noe ferdigblanding denne gangen. (OK, glasuren var ferdig i pakke, men jeg KUNNE lagd den selv…)

Sjokoladekake er en sikker vinner, så da ble det lys sjokoladekake a-la pappa. Julianne hjalp som vanlig til. Holdt bl.a. teskjeen som vaniljesukker og bakepulver skulle måles opp med. Stødig liten hand rørte også rundt i kakerøra. (Ja, hun fikk jo en visp å røre med. Men, en liten finger var nok nedi en tur for å prøvesmake røra.) Og så fikk hun spise kakesmuler og avskjær etterpå. Og det smakte kjempegodt! Det selv om pappa hadde glømt å piske eggedosis av eggene og sukret før resten ble blandet inn. Luftig og fin ble kaka faktisk. Senere kom glasur på. Og enda senere pisket fruen opp litt fyll til den. Og i morges spiste vi kake til frokost!

Nå er det kanskje noen male-schauvenist-pigs der ute som vil påstå at pappa har blitt mamma med alle sine sysler på kjøkkenet. Men, når hørte du sist en husmor eller andre utgaver av kvinnestanden skryte av kakene sine? Og har du noen gang hørt kvinner innrømme at de faktisk synes det er godt med kake? Nettopp! At jeg ikke kommer med fraser som "nei, den blei no ikke så luftig som den skulle vært" eller "æ hadde ikke vaniljesukker så den smake nok ikke helt som den skal" burde overbevise evt. tvilere om at både kjønn og seksuell legning er uforandret hos undertegnede. 

Da gjenstår det bare å oppfordre alle andre pappaer til å gjøre det samme. Jag kvinnen ut av kjøkkenet. Det er tid for å skifte dekk på bilen…

Dnort

10 kommentarer

10 thoughts on “Det er godt med kake!

  1. Ja, det er rart det der at folk ikke kan innrømme at de baker gode kaker… Eller kanskje de vil at andre skal tro at kaken kunne vært enda bedre, om de bare hadde husket vaniljesukkeret, eller hadde pisket den litt lengre eller kortere 😉

  2. I dag komer min mor på besøk. Tenker hun skal bli overrasket. Da jeg bodde hjemme hos henne gjorde jeg aldri noe på kjøkkenet.

  3. Jeg har skiftet dekk på bilen vår. Men jeg fikk en mann til å gjøre det(jobb-mannen min). Hvordan?
    Jeg lagde middag til ham!

    Er så selvstendig, atte…

  4. Bra, kaker kan jeg like. Jeg lagde sjokoladekake for en uke siden, og den ble også kjempegod. Sjokoladekake passer liksom godt for menn, for det er sånne “bland alt med mixmaster og stek i 25 minutter”-oppskrifter. Mixmaster er jo nesten en drill, og måling av ingrediensene er ren matematikk. Herlig og maskulint på en gang!

    Simen S. kan forhåpentligvis understreke at kaken var god. Med masse glasur på! Den var til og med god i dag, etter ni dager i kjøleskap…

  5. Machokake? Så man trenger kanskje ikke som jeg gjør, å ta på skjørt, forkle og skaut for å lage kake?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *