Sirkussesong

Categories Diverse

Sirkus har alltid hatt en viss mystisk tiltrekningskraft på meg. Mystisk fordi det ikke er så imponerende når en ser det på TV. Men, er man inne i teltet, da er det noe helt annet…

Første gang jeg var på sirkus var sammen med mitt 5 år eldre søskenbarn, Anita. Forventningene var spent til bristepunktet og Sirkus Merano som var på besøk i Tromsø da, innfridde. Jeg husker ikke så mye av selve forestillingen, annet enn at det var en voldsom opplevelse og en fest for alle sansene. Anita sier hun ikke fikk et ord ut av meg på hjemveien. Så det går visst an å bli stum av begeistring.

Det var aldri alle dyrene som imponerte mest. Det var akrobatene som inspirerte. Lillebror og jeg fikk da etter hvert også til et par triks. I familieselskaper hadde vi noen oppvisninger med meg på ryggen på gulvet og han oppå i ulike balansenumre. Da han en dag falt rett ned med strake ben og holdt på å gjøre meg til "storesøster", forsvant lysten til å bli sirkusartist. Likevel, appelerer sirkus ennå. Og nå som man har fått barn (tross en gammel "sirkusskade") er det også "lov" å gå på sirkus.

sirkus i senga
Duo Julianne meeeed "Sirkus i senga"!!!

Sist vi var på sirkus lånte vi to yngre søskenbarn av fruen. Men, det er noen år siden. Gleden var derfor stor i huset da pappa før helga kom hjem med to rabattkuponger til Sirkus Merano. Utenom tegnefilmen Dumbo, har ikke Julianne noe forhold til konseptet. Likevel måtte forventniger om å få sitte oppå hester og elefanter dempes på veien til sirkusplassen. Vi var ute i god tid. Her skulle bli god tid til å suge inn inntrykk og gjøre seg kjent med denne eldgamle institusjonen, som sirkus er.

I all oppstussen rundt dette med sirkus hadde vi desverre oversett en liten ting. Det var ennå en uke til det kom til byen! Det fant pappa ut da vi kom fram og fant en tom grusbane. Bare to elskovssyke måker der drev med noe som kunne likne akrobatikk. Så da ble det retur og en liten trøste-is. Men, neste fredag, da blir det andre boller, popcorn og sukkerspinn.

Dnort

8 kommentarer

8 thoughts on “Sirkussesong

  1. Herlig! Og så stå i kø i en uke da… 🙂 Jeg lar meg imponere mest av stemmen til sirkusridektøren, tonefallet og de laaaaange…. pausene……. mellom……. ordene!

    (Eller er det bare Arnardo? Er visst dem jeg har sett mest de siste årene)

  2. Hurra for oss sirkusbarn!

    Ja Sirkus er moro både for store og små barn. Jeg er også kjempeglad i å oppleve sirkus live. Kjenne lukten av sagflis, svette og se små spente barneøyne stirre forventningsfult på sirkusdirektøren. Vi drømte vel alle om å jobbe i sirkus da vi var små.selv skulle jeg bli trapes-artist og slenge meg rundt foran publikum. Øvde på klesstativet til naboen i Hommelvika og klarte å henge i en fot faktisk..Vi prøvde også å gå på tau mellom trær og hadde faktisk litt talent for linedansing og gikk minst tre steg før jeg falt av. Husker også at jeg prøvde meg som “slangemenneske” og prøvde å få plass til kroppen i en bitteliten papp-eske.. hehe. Det var tider det.. men så ble jeg plutselig tenåring og min sirkuskarriere tok slutt. Men det er kanskje ikke for sent.. Hm! Jeg er vel for gammel for å utføre halsbrekkende kunststykker men er jo en pratemaker. kanskje jeg har talent for å bli pauseklovn eller FRU SIRKUSDIREKTØR.. HM. Lover å øve litt før vi møtes neste gang..

  3. Til Fruen: Det der med sukkerspinn var bare oppspinn.
    Til Nissefanten: Mr. Merano er den med de laaaaange ooooordene med mange utropstegn bak!!!! Ganske så nasal er han også. Morsom type.
    Til Nina: Med din internasjonale erfaring kan det jo hende at du egner deg godt som sirkusdirektør. Kunne vært interessant å se deg komme deg inn i f.eks. en babaneske, så bare begynn å øve.

  4. Sirkus er gøy dersom det er fullt hus og stormende jubel. Akrobatene imponerer, men det jeg synes er mest facinerende er at noen har som jobb å tøyse og tulle..

  5. Sirkuset var bra det. Litt lang forestilling. Oppspilte øyne ble temmelig smale på slutten. Måtte dra før elefantene kom. Fikk sett alle dyrene i pausen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *