Revytekster – Del 1

Categories Diverse

Det har vært revy her i Kirkenes. Skulle selv være med, men måtte trekke meg underveis. Hadde ikke tid nok til overs. (Småbarnspappa m/turnusfrue.) Skrev noen revytekster som ikke ble brukt og har tenkt å legge dem ut her i stedet.

Først en smått etnisk en:

Griminalboliti Bill Buljo  
En privetdetektiv som er svært så inspirert av Kill Buljo sitter på sitt kontor og skriver. Bill Buljo som han kaller seg, har begynt på en kriminalroman: 

Det va en mørk og stormfull natt. Nei, det e jo lyse dagen.
Det va en lys og stille dag. Nei, fan det her blir jo bare piss! Nei, no har æ det: Bill Kuljo satt i egne tanker da det blutselig panket på…
(Det banker på og Bill skvetter til.) 
Bill: Å fan, det panka blutselig på! Ja, kom inn da. Ikke stå der og skrem folk. 
Kvinne: (gråtende) Er dette hos Bill Buljo? 
Bill: Ja, det e mæ. I egne lave berson. (Han reiser seg opp fra stolen.) 
Kvinne: Og du er den nye privatdetektiven som tar over det politiet i Sør-Varanger må gi opp. 
Bill: Stemme! Æ tør der… eh andre mangler folk. 
Kvinne: Jeg trenger hjelp. Mannen min er borte. Ikke bare det. Jeg hadde en elsker og han er også borte. Bikkja har også stukket av. 
Bill: (Har satt seg igjen) Nåh, det va no svært kor du hadde ordna dæ. Vel vel, kom no hit og fortell mer. 
(Hun skal til å sette seg på stolen foran bordet.) 
Bill: Nei, nei, ikke sett dæ der. Den stolen e ikke i orden. Ikke helt til å stole på altså, he he… Nei, du får sette dæ her. (Peker på fanget.) 
Kvinne. Jeg tror jeg prøver stolen likevel jeg. 
Bill. Nåh, ikke kom å si at æ ikke advarte dæ. 
(Hun skal til å sette seg, men spør først.) 
Kvinne: Så du er til å stole på da?! 
Bill: Nå nå, vi e da brofesjonell. Æ vil jo bare spare dæ for enda flere broblema. Så, kom no! 
(Hun setter seg litt motvillig på fanget hans.)  
Bill: Da skal du bare fortelle han onkel Buljo. 
Kvinne: Du er da ikke min onkel! 
Bill: Neida, men man sei jo "onkel boliti" ellers, så….
(Hun sitter veldig urolig.) 
Bill: Ka det e? 
Kvinne: Det var noe som bevegde seg. 
Bill: Nåh, det ska du ikke bry dæ om. Du må fortelle mæ meire om de her portkomne bersonan. 
Kvinne: Men, altså, jeg sitter på noe hardt… 
Bill: Jada, æ vet det. Det e bare mopilen min. Så, må du fortelle ka æ kan hjelpe dæ med. 
Kvinne: Å herre gud. Der bevegde den seg igjen! 
Bill: Ja. Da fikk æ vel en sæssæmæss, skjønne du lille vænn. 
Kvinne: Din gamle gris! 
Bill: OK, Røys dæ, ska æ vise dæ den. 
(Hun spretter opp og løper ut.) 
Bill: Men, æ sku jo bare vise ho mobilen min… 
(Løper etter henne, men oppdager at han har dratt opp en dildo fra lomma.) 
Bill: Nei, har du sett. Va det der æ hadde putta kuken…

Dnort

3 kommentarer

3 thoughts on “Revytekster – Del 1

  1. Typisk eksempel på at man skriver seg inn i et hjørne og bare kan redde seg ut med en lettere surrealistisk slutt. Kanskje litt Monty Python over denne?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *