Frisk som en fisk

Categories Diverse

Så lenge jeg kan huske har det vært snakket om at barn ikke liker fisk. Barn liker pølser, pizza og pannekaker. Får de spørsmål om å velge mellom kokt fisk og nylagt asfalt til middag, gomler de heller nedpå noen kubikk stein og olje… 

Vel, sånt kan man jo gå rundt og innbille seg, helt til man selv får barn. Det vil si, dette vil jo bare bli bekreftet om en selv ikke liker fisk og heller ikke ønsker å legge om på middagsvanene. Serverer man derimot fiskemiddager og legger innpå selv, skal det mye til for at ikke sneipen også spiser opp sin part. Fisk kan nemlig være like lettspist som pannekaker. Og tilberedes den riktig har den også en smak som er lett å like. Også for voksne med fiskevegring.

cimg0198
En glad laks og en trist torsk
 

Siden jeg vokste opp med å få servert fisk til middag minst 5 ganger i uka, har jeg lenge hatt forståelse for fiskehaterne. Ikke det at jeg noen gang har hatet fisk. Men, alt man får for mye av blir man lei. Så da jeg flyttet på hybel ble fort Grandis og hamburger hverdagsmat. Pannekaker så ofte man ville og potetgull til middag. Hva er vitsen med å være voksen om man ikke skal få bestemme selv hva som skal være middag? Og snart hadde nye matvaner dannet seg. Fisk ble noe man sjelden spiste. Spesielt i ubearbeidet form.

 

For vi snakker ikke bare om fiskemos. Eller fiskekaker, boller og puddinger som det også er kjent som. Skal man få barn til å spise fisk må det heller ikke være et tykt lag med sprø panering utpå stykkene. Helt vanlig kokt torsk med litt poteter, gulrøtter og smelta smør til, kan være som godteri for barna. Jeg har sett det mange ganger. Selv med barn som har "fisk er fælt" som mantra.

cimg0204
Storfangst
 

Fisk kan jo være spennende mat også. Der man på kjøttsiden har taco, nachos og spennede gryteretter, finnes det tilsvarende smaksfulle fiskemiddager. Bare fantasien (og helserådet) setter begrensninger. Bacalao, sushi, laksewok og fantasifulle fiskegratenger er bare noen av mulighetene. Og så er jo fiskesuppe så godt. Nå høres jeg vel ut som om jeg er sponsa av Norges Råfisklag. Får så være. Skal man få folk til å spise mer fisk må vel litt god gammel propagandateknikk til.

 

Grunnen til at fisk lenge har vært "ut", tror jeg nok er et resultat av amerikansk påvirkning. Og der er man jo flink til å hjernevaske store deler av befolkningen. I tillegg har man klart å innbille oss at det går så mye fortere å lage hamburgere og pizza. Noe som rett og slett bare er tull. Hurtigmat må ikke komme fra en amerikansk gigantkjede. Det trenger ikke ta mer enn 15 minutter å lage og koke en god fiskesuppe. Man må bare ha forberedt seg litt.

 

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Frisk som en fisk

  1. Hei! Nå ble jeg sulten på fisk, du har jo gått i bresjen for fiske-propaganda her. Men ingen oppskrifter? Følg opp-følg opp!! : )

    Hilde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *