Lek med musikk

Categories Diverse

En sang som går igjen som på reportoaret på sengekanten til Julianne er "Bæ, bæ, lille lam". Hun vil av en eller annen grunn høre den oftere enn andre. I kveld gikk det opp for meg hvorfor.

Et stykke ut i sangen la jeg merke til at hun lå og sang med. Det har hun for så vidt gjort før, uten at jeg har merket så mye med det. Denne gangen prøvde jeg å høre etter hvordan hun sang mens jeg selv sang. Men, det var heller hva hun sang og ikke hvordan hun sang det, som fikk meg til å tenke. Vår lille uskyldige solstråle lå og sang strofer som "ramla i en dam", "gikk på restaurant", med innslag av "promp, tiss og bæsj" mellom…
Selv liker jeg å tulle med teksten på sanger. Mest fordi jeg sliter med å huske mye tekst. Så noe av skylda/æren for den lille frøknas "frisang" må jeg vel tilskrives. Likevel, det å leke med musikk er noe de fleste liker.  

indre bøkfjord jazzensemble
Lekne musikere fra Kirkenes

Varangerfestivalen i år hadde i tillegg til Sissel Kyrkjebø, en barnekonsert med Indre Bøkfjord Jazzensemble, på programmet. Der ble historien om oksen Ferdinand fremført med Ravel's Bolero som musikalsk bakteppe. Et svært så lekent stykke der sanger Dagfinn Gjerde klarte å fenge ungene med sine krumspring. Og bandets versjon av Bolero var mildt sagt utradisjonell. Historien er jo egentlig drit kjedelig. Men, akkurat som med "bæ, bæ, lille lam", er variasjonsmulighetene uendelige. Og da kan det jo bli riktig så moro.

Å leke seg med klassikerne er alltid gøy. Jo bedre man kan en sang eller et musikkstykke, jo lettere er det for at man frivillig eller ufrivillig lager nye versjoner av det. Til slutt en mer aktuell versjon av Juliannes favorittsviske:

Bæ, bæ, lille lam 2008

Bæ, bæ, lille lam
va familiens skam.
Hadde tatt opp lån
hos han onkel Sam.
Avdrag ble for seine.
Skjærte inn tel beine.
Bæ, bæ, lille lam
veier hundre gram…

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Lek med musikk

  1. Hehehe 🙂 Søte små barn!

    Hjemme er vi for tiden mer opptatt av hvordan kongefamilien gjør unna toalettbesøkene og hvem som promper mest under dyna 🙂

  2. I dag ville Julianne at jeg skulle leke konge.
    Jeg gikk rett inn i rollen som Harald V. Din skyld…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *