Julenissen

Categories Diverse

Jeg spurte Julianne (snart 4 år) om hva jeg skulle skrive om på bloggen min. Siden jeg har skrevet en del om henne, kan det jo være interessant å skrive om noe hun selv er interessert i. Hun svarte kontant "julenissen". Så da så…

Ja, hva gjør julenissen nå for tiden? Jula varer muligens til påske, men julenissen er det lenge siden jeg så. Selv ikke  nissemann er så aktiv lenger. Dvs. han ser ut til å ha våknet av dvalen nå. Hibernering er muligens løsningen på nissens fravær, men kanskje ikke, fordi:

Kanskje har nissen fått seg ny jobb i regjeringen. Med alle de store og dyre pakkene som har vært delt ut nå på nyåret, kan mye tyde på at man der har rekruttert med kvalifikasjonskrav som "gavmild", "dumsnill" og "lettlurt".  Jeg kan ikke komme på ett eneste år der jeg kun har vært snill. Likevel får jeg julepakker hvert år. Jeg kan heller ikke komme på en eneste dag der næringslivet og bankene har tatt sosiale hensyn. Likevel får de krisepakker når de har lekt seg med økonomien vår lenge nok.

Kanskje har nissen sagt ja til for mye og er nå sykemeldt. Å være julenisse handler jo om å stå på og levere helt uten tanke på egen helse. Noe et rødmusset fyllafjes og en kropp som kun har fått hurtigmat, tyder på. Nissen er jo også inkluderende, men hijabkledte små barn har han likevel ikke på julegavelista si. Så kanskje ikke…

Kanskje har nissen tatt over NAV. Her om dagen fikk man beskjed om at NAV's fremste oppgave nå er å betale ut mest mulig dagpenger. Skal man følge denne oppfordringer kan det få en del uheldige utslag. Men, har man tabbet seg ut, hender jo det at man kan betale seg ut av krisa. Når julenissen er fraværende hele resten av året, er det ikke rart han pøser på med gaver den ene dagen i året. Så da er vel masse dagpenger løsningen på fraværet av jobb?

santa ebbot
Ebbot Lundberg er nissen

Eller kanskje har nissen jobb i et rockeband og er gavmild med antall låter på albumene sine. Dette bandet ga like før jul ut et album med hele 24 låter. Like mange som det er luker i julekalenderen. De har til og med en vokalist som ser ut som julenissen. Ja, det er nok der julenissen holder til. Og nå i helgen skal jeg til Oslo og oppleve dem live. Julenissen rocker!

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *