Vår i Elvenesparken og hjelmpåbud

Categories Diverse

Våren så langt nord er kald, men heldigvis ikke så våt. Og en tur til Elvenesparken kan faktisk by på en del varme innimellom trærne. Et bål hjelper jo også på.

Elvenes er den plassen i Norge der det er kortest vei fra havet til en grense. Grensa til Russland ligger bare 1600 meter fra havet her. Og på den korte strekningen mellom har man anlagt en naturpark med en sti som strekker seg ca. en kilometer opp mot grensa. Pasvikelva renner ut her etter å ha passert kraftverket til Russerne oppe i Kobbfoss. Lars Monsen sliter seg gjennom Norge på langs. Vi rusler lett på fot, Norge på tvers.

elvenesparken
Norge på tvers

Isen hadde nylig løsna og store isflak lå stranda på de mange grunnene i elva oppover. Man måtte jo utpå for å sjekke hva man kunne finne av skatter der ute. Julianne fant flere skjell som måtte med hjem. Pappa balanserte oppå isflakene og heiv svære steiner uti elva. Passe livsfarlig og selvfølgelig særdeles politisk ukorrekt, hjelmfrie som vi var. Vi prøvde å fiske litt også, men uten hell. Og like før det flødde over kom vi oss i land og fikk i oss noen pølser.

tre
Treklyver

Parken er full av ulike trær og noen av dem bare ber om å bli klatret i. En lettere nervøs pappa passer på at trebestigeren har sikring i tilfelle rottefelle. Enda er det ikke påbudt med hjelm ved treklatring, men det skulle ikke forundre meg om det også blir påbudt. Vi hadde forresten sykkel med støttehjul med i barnehagen her om dagen. Der er hjelmen påbudt og Julianne fikk kjørenekt. Ikke det at jeg er mot bruk av hjelm på sykkel. Jeg bruker min daglig der vi suser nedover bakkene. Inne i barnehagen synes likevel jeg og flere med meg at hjelmen skal få en pause.

liten datanerd
Dataspiller

Etter en (ikke så) lang tur er det godt å slappe av litt innendørs. Og da kan jo et av de mange spillene på datamaskinen være fin avkopling. Alt som kombinerer lyd og bilde er av interesse. Dataspill er likevel det som fenger mest for tiden. Denne siden er hun ofte innom. En grei barnevakt så lenge man ikke lar den ta helt over. Kommer vel snart en hjelm som kan beskytte mot skadelig dataspilling også…

Dnort

4 kommentarer

4 thoughts on “Vår i Elvenesparken og hjelmpåbud

  1. Sørsida har mer variasjon. Blir aldri lei av naturen her. Fra dype fjorder og skoger til forblåste holmer og fjell. Urskog, multemyr og fiskevann. Vidder, daler og fjellheim. Et Norge i miniatyr.

  2. Man får vel ikke fritak for hjernerystelser selv om man er i barnehagen vel, jeg burde hatt hjelm hele tiden jeg da jeg gikk i barnehagen, det er utrolig hvor lett det er å klatre opp på ting i forhold til hvor lett det er å komme ned igjen med beina først.

    Forresten er IKKE den lille fuglen død, han takker meg hver eneste dag før han bruser seg ut av redet sitt, det er jeg sikker på.

    Joa litt gitar spilles det når jeg føler meg talentfull en gang i mellom, måtte lære meg et instrument jeg kunne synge til, det er overraskende vanskelig å spille tverrfløyte mens man synger samtidig så det gav jeg opp.

    Knappespiseren

  3. For de som ikke skjønte det med den lille fuglen og gitarspilling, sjekk 9cko sin blogg.

    Knappestøperen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *