Hagegnomene kommer

Categories Diverse

Er det hagegnomår i år? Jeg vet ikke, men faktum er at det nylig dukket opp en hos oss i ett av hagens bed. Og han ser ut til å ha skumle hensikter.
 

Du vet kanskje ikke hva en hagegnom er? Hagenisser kalles de også. Vel, de er små og harde og rører sjelden på seg. Men de følger deg med de små stikkende øynene sine. Og så liker de seg i blomsterbed. Det hender faktisk også at de snakker, men man må ikke høre på dem. Bare løgn og fanteri! Hagegnomer kan være temmelig usympatiske, men heldigvis like mistenksomme og fiendtlige overfor alle fremmede. Tror nok de fleste av dem stemmer FRP.

007
"See the little goblin…"

 

Vår hagegnom ankom rett før helga som var. Han hadde lurt seg inni en av eskene til Posten. Hadde til og med lurt noen til å skrive adressen vår på pakken. Frekke er det også. Han insisterte på å få stå ute i et blomsterbed. Sa han skulle passe på og skremme bort fremmede som kom for å stjele blomster. Hittil er det bare oss han har skremt. Og blomstertyver har vi aldri hatt på besøk. Da er jeg heller redd for at dette kan være starten på en hagegnominvasjon.

 

Med lemenår rimelig friskt i minne har man jo erfart at det kan starte med en som plutselig blir til alt for mange. Har sett noen gnominfiserte hager og det er ikke akkurat et vakkert syn. Vi vurderer å ta han med til en veterinær å få han sterilisert. Om det går da. Kan jo hende at de er flerkjønnede som enkelte planter kan være. Eller tvekjønnet (hemafroditt) som brunsneglene. Heldigvis slipper vi slike gjester. Hagegnomen vår er uansett sleip nok for oss.

 

Nå som vi snart skal på ferie kan vi bare håpe på det beste. Har jo hørt om Hagenissenes frigjøringsfront. Og så kan det jo hende at det finnes en motorganisasjon. Hadde vært fint om pappa slipper å måtte løpe rundt i hagen med slegge for å slå ned en eventuell hagegnominvasjon, når vi kommer hjem igjen.

 

Dnort

8 kommentarer

8 thoughts on “Hagegnomene kommer

  1. Ja, det var virkelig en flott hagenisse. Og så fin hage som den står i! Må jo være den peneste i hele byen! 🙂

    Gratulerer så masse med hagenissen. Jeg skal skrive litt mer om hagenisser og vandringer på hagebloggen min – snart…

  2. Skumle saker dere har fått i det flotte beddet… Må bare passe på han, en vet aldri hva disse hagenissene kan finne på …

  3. “Tror nok de fleste av dem stemmer FRP.” *ler* God sammenligning! Enig i at pappa`er har andre ting å gjøre enn å jage gnomer.

  4. De ser jo små og uskyldige ut. Og gjør ikke så mye vesen av seg så lenge man ikke gir dem for mye oppmerksomhet. Et godt tips som også gjelder i politikken…

  5. Hei! Jeg driver nå med en reklamefilminnspilling og trenger såååårt en strømdreven hagenisse som beveger på armer/hode eventuelt andre deler av kroppen. Kan du hjelpe meg??? Hilsen Marie

  6. Hei Marie. Om jeg skulle hjulpet, måtte du nesten ha lagt igjen en mail-adresse eller annet spor. Vanskelig å ta kontakt uten.
    PS. Min nisse er veldig god til å stå helt stille.

  7. Stå helt stille? Har ikke din nisse pakket seg selv inn i papir, skrevet navn utenpå og sendt seg selv med pakkepost helt til Kirkenes? Jeg synes det er veldig godt gjort, jeg…

  8. Nissemann: Vår hagegnom står helt stille. Men, han kan, om han får det for seg, overtale særlig lettpåvirkelige folk til å hjelpe seg med f.eks. å bli pakket og sendt en annen plass.
    Når jeg skrev at han hadde lurt seg oppi en pakke, var det selvfølgelig ved hjelp av sine overtalelseskunster.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *