Musikk i Finnmark

Categories Diverse

Om man som undertegnede hører på radio på morgenen har man muligheten til å få med seg lokalsendinga før jobb. Der er det ikke bare lokalt nytt. Lokal musikk, tildels veldig lokal musikk, kan man også få med seg.

Ikke alt er like bra. Det har en tendens til å bli litt mye vassen køntri og tamjoik. Ja, og så har vi jo Blacksheeps. Man kan si hva man vil om tekstene til svartsauene, men det blir litt liv i kjøkkenet på morgenkvisten med litt gladpønk. De har likevel lite å stille opp mot Finnmarks aller tøffeste rockegruppe. Cyaneed fra Alta er noe av det mest orginale og samtidig fengende norske jeg har hørt på mange år.

cyaneed
Så mye energi er vanskelig å fange på film

De er spesielle på flere måter. En gruppe bestående av kun jenter, som rocker skikkelig og de synger på norsk uten å gi meg frysninger! (Svært sjelden jeg hører norske rocketekster som jeg synes funker.) Var på konsert med dem for noen uker siden. De er utrolig energisk på scena. Og jeg må bare innrømme at jeg ble littegrann forelsket. Ja, i bandet da. De er søte og tøffe. Kule og sårbare. Og så har de sin egen stil. Hva mer kan man forlange? (Kanskje at jeg skulle klare å få med meg hjem den signerte CD'en jeg hadde like før jeg skulle gå hjem…)

Om noen som jobber i radioen leser dette. Se å få jentene på heavy rotation! Trenger ikke å dope seg med kaffe om man får høre Status eller Nummer 2 tidlig på morgenen. Sjekk dem ut! Sjekk ut bloggen deres også. Morsom lesing. Og om du ikke allerede har skiva, kjøp den!! Årets tøffeste julegave!!!

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *