Jernbane til Kirkenes

Categories Diverse

Ja, for det er jo skikkelig mye aktuelt, liksom? Skal vi liksom sponse skinner helt opp i øverste gokk når vi ikke får de togene vi allerede har til å gå?!
 
Nord-Norgebanen stanset opp i Bodø i 1962 og siden har det blitt debattert og utredet en hel masse. Men, ikke en eneste jernbanesville har blitt lagt siden. Mest fordi man regner med at nordlendingene heller vil fly eller kjøre bil. (Eller kanskje kjøre sjark?) Og så går mesteparten av godstransporten nå med trailer. Likevel er det to byer nord for Bodø som kan se ordentlige tog på skinner hver dag. I Narvik har de slikt pga. malmen fra Kiruna.


Pappa, meg og lille-brutter'n beundrer tog i Narvik anno 1980

To ganger har jeg tatt toget fra Narvik og dratt sørover gjennom Sverige på interrail. Ellers har jeg svært så sporadisk erfaring med togreiser. Sist helg fikk jeg kjøre litt tog igjen. Kompisen min Lars har av alle steder, valgt å bosette seg så langt fra Kirkenes som mulig, uten å dra ut av landet. Han bor i Halden og fikk langveisfarende besøk. Og togturen mellom Oslo og Halden ga mersmak. Når resten av verden har tog, hvorfor ikke vi?

Jeg nevnte at det var to byer som har tog, nord for Bodø. Her i Kirkenes går det tokskinner fra gruva i Bjørnevatn og til malmkaia i Kirkenes senrum. Det er ikke snakk om så mange kilometer med sviller. Men, det er en start. Og nærmeste by med tog er heller ikke langt unna. I Nikel som ligger rett på andre sida av grensa i Russland, har de tog som korresponderer med selveste Orientekspressen! Og i Finland driver man faktisk å vurderer jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes.

Så kanskje er ikke en jernbane fra Kirkenes og ut til resten av verden så urealistisk. Og kanskje kan vi bare drite i om "søringan" ikke gidder å bry seg med miljøvennlige transportmåter nord for Sinsenkrysset. Jernbane blir det likevel, bare vi står på litt og samarbeider med andre nasjoner. For Nordområdesatsingen til regjeringen gir jeg ikke fem øre for. Der skal man ikke annet enn å "vurdere om det er grunnlag for å utrede." Hadde de norske hopperne i OL satset på samme måte, ville landing på kulen være langt over forventning…

Nord-Norgebanen er død. Leve Polarekspressen fra Kirkenes!

Dnort

PS. På bildet poserer pappa i noe jeg tror skal være en slags Dean Martin positur. Og så tror jeg han sier noe sånt som "tuut-tuut"…

5 kommentarer

5 thoughts on “Jernbane til Kirkenes

  1. Norge trenger tog overalt, OVERALT’! For da kan jeg forflytte meg til eksotiske steder i norge uten å behøve å plassere rumpa på et fly. Intet sted er verdt et besøk om man må ta fly!

  2. Hadde det vært avsatt et titalls millioner i alle de årene dette har vært diskutert, ville snora på Spor 1 vært klippet av Kongen i disse dager. Det er og forblir utrolig at disse planene har ligget i skuffen så lenge.

  3. Jakob: En plan for mulig utbygging nordover skal presenteres i Finland i kommende uke. Ishavsbanen kaller de den visstnok.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *