På skolebenken

Categories Diverse

Tar noen vekttall på høgskolenivå, via jobben. Så har vært i Alta et par dager nå. Der fikk vi i oppgave å skrive essay. Her er et av resultatene:

Damedoen 

Det var pause i forelesninga og all kaffen ville ut. Og som det siviliserte mennesket jeg er, begynte jeg å lete etter do. Jeg var på en skole jeg aldri hadde vært i før og skulle da også tisse der for første gang. Mannen i resepsjonen, som jeg ventet med å spørre til han var alene der, kunne fortelle meg at toilettet var rett ved siden av resepsjonen. Akkurat da han hadde fullført setninga, smalt dodøra igjen. Han ba meg derfor gå ned en trapp. Der skulle det være mer å velge mellom. Jeg registrerte før jeg gikk ned at det var et handicaptoilett som nå nyllig hadde blitt opptatt. Og jeg tenkte på vei ned trappen at hun som smatt inn der før meg neppe var handicappet. Eller var hun det. Ikke alle handicap er synlig.

Før jeg viste ordet av det hadde jeg åpnet døra til damedoen. Jeg hadde bare registrert at det var en dodør forran meg og så åpnet den uten å tenke på hvem dette var for. Merkelig egentlig, siden jeg nettopp hadde gått og filosofert over akkurat slike ting. Jeg kunne heldigvis registrere at det ikke var noen inne på damedoen og lukket døra mens jeg så meg rundt. Heldigvis hadde ingen sett det. Ellers kunne det sikkert blitt en sak for skoleavisa Afasi eller hva den nå het den blekka jeg nylig satt og bladde i.

 

Da jeg omsider fant herredoen og fant en plass der jeg kunne lette på trykket, begynte jeg å tenke på dette med damedoen. Hva er det som er så skummelt med en damedo? Det som foregår der inne skjer jo i avlukker. Hadde det vært noen der da jeg åpna døra, hadde de neppe gjort noe som ingen andre tåler å se. Det hadde vel vært værre om det kom en dame inn der jeg nå sto og tissa oppetter veggen.

Kanskje er det noe helt annet med damedoen som skremmer? Jeg har jo aldri vært der når de gjør det de skal gjøre der. Er jeg redd for hva jeg ville ha kunnet finne ut om jeg likevel tok sjansen og låste meg inn på et av deres avlukker? Ville jeg risikere å finne ut hva damer egentlig snakker om og kanskje miste mye av respekten for halvparten av jordas befolkning? Hva er det egentlig med denne voldsomme respekten for damedoen?

Et sånt essay må ikke nødvendigvis føre til en konklusjon. Så da ble det sånn…


Dnort 
 

6 kommentarer

6 thoughts on “På skolebenken

  1. Jeg har frekventert en hel del damedo. De er ikke i nærheten av å tisse slik mange menn gjør. Det både lukter og ser man, på et damedo.

  2. Jeg syns det ville vært hyggelig med litt mannlig selskap på damedoen, jeg gjør sjeldent upassende saker der inne så noen å snakke med mens man tisset hadde vært kos

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *