Jens og jeg

Categories Diverse

Som politiker er det viktig å nå ut til folket. Og da må du av og til stille opp også i sammenhenger du ellers ikke passer inn. Sånn som på NRK P3 sine sendinger.

For det er jo bare å fastslå det først som sist. Ungdom generelt driter i politikk. Og det klarer jo P3 fint både å gjenspeile og forsterke. På besøk hos et av programmene deres nå i formiddag, fikk han ikke et eneste spørsmål om politikk, veivalg, verdier og annet som både kunne og burde engasjere ungdom også. Litt sånn som jeg har det når jeg snakker med  ungdom eller "folk flest". De er ikke så interessert i det jeg faktisk kan noe om eller er interessert i. Været, røyking og prisen på alkohol derimot, det får man snakket mer enn nok om. Der er ikke Jens og jeg så ulike.


"Så stor var den siste havaneseren jeg røyka."

Under veis i P3 sin "utspørring" fant jeg faktisk flere ting Jens og jeg har felles. Begge har lenge vært festrøykere og har ganske nylig sluttet. Som meg, bomma Jens sigaretter hos andre og lot stort sett være å kjøpe røyk. For vi var jo egentlig ikke "røykere".

Og når vi en sjelden gang er på fest og det begynner å bli sent, da begynner folk å mase om Nav og pensjonsordninger. Og skulle han bli for svær i kjeften, har han en karateekspert med seg rundt om som livvakt. Det hender det også at jeg har. (Min bedre halvdel har svart belte!)

Både Jens og jeg sykler en del. Mest fordi vi har innsedd at kroppen har begynt å forfalle. Vi har ikke levd så alt for sunt og har innsedd at det ikke kan fortsette. Og vi bruker hjelm når vi sykler og påpeker gjerne at vi selvfølgelig bruker hjelm når vi sykler.


En helt vanlig dag på jobben

Det er en god del av politikken til Jens og regjeringa hans, er jeg enten uenig i eller temmelig skeptisk til. Mye av det de velger å kalle politikk er egentlig forvaltning og økonomistyring. De reelle politiske valgene og muligheten til å gjøre noe med større samfunnsproblem, lar de i stor grad ligge. Og det turte heller ikke P3 ta opp da de hadde sjansen.

Men, ellers er vi altså ganske like. Jens og jeg…

Dnort

1 kommentar

1 thought on “Jens og jeg

  1. OK, vern om arbeidsmiljøloven, sette opp skattene og stoppe utbyttefesten i de private barnehagene er faktisk tre ting de HAR planer om. Men, bortsett fra det: Hva har regjeringa noen gang gjort for oss!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *