Kampen om kiloene

Categories Diverse

En hver trend vil etter en tid bli utsatt for motkrefter. Det vanvittige fokuset på kropp og utseende vi har nå og har hatt lenge, må snart få mer motstand i befolkningen. Her er mitt bidrag. 

"Æ hold med ho tjukkaste." Julianne satt i stua og så på Superquiz på NRK3. "Ka du sei for nokka?!" Kom det fra en litt forskrekka pappa. "Æ trur ho største vinn. Kem du hold med?"

En lang harang om forskjellen på overvekt og normal vekt fra både pappa og mamma, fulgte. Om dette gikk inn vet jeg ikke. Og om det i det hele tatt nytter å si ifra om sånt, er jeg ikke så sikker på. For de unge og alle vi andre utsettes daglig for kroppspropagandaen fra media. Vi er små brikker i ultrakommersialismens store (unnskyld, volumiøse) puslespill.

Kraftig og volumiøs
 

Det meste av det vi utsettes for av TV, blader og aviser er eid av kommersielle aktører. Store, feite (unnskyld, kraftige) mediekonserner som ønsker å tyne ut mest mulig av den siste lønnsøkninga di. Og det velprøvde og velfungerende våpenet deres, er en kombinasjon av livsstilprogrammer og reklame for all slags sukker- og fettholdige mat og drikke. Med den lille forskjellen fra det virkelige liv at de som deltar og vises fram, ser både sunne, spreke og ikke minst slanke ut. Og har de likevel noen ekstra kilo (unnskyld, kan jo være bare stoffskifteproblemer), så smiler de i hvert fall fra øre til øre der de tramper i vei mot et nytt og bedre liv på en slankefarm.

 

På TV-programmer eller i blader for de yngste, er helten eller heltinnen alltid tynn rundt livet og kjempesmart. Mens de gjerne har en litt dum medhjelper med vektproblemer (unnskyld, vektutfordringer) som på tross av skral intelligens og lite ordforråd (men med et stort og men hardarbeidende hjerte av gull), snubler over løsningen til slutt. Litt som Hardyguttene hadde det med Chet. (For oss med en TV-kanal og som leste bøker.) For kampen om kiloene har pågått lenge. Og vi er alle blitt mer eller mindre grundig hjernevasket.


Trivselsvekt

Kampen om kiloene har faktisk kommet såpass langt, at de som opplagt er alt for diger, må omtales i forsiktige ordelag. Og den helt opplagte løsningen, mindre fetende mat og drikke og mer bevegelse, drukner i slankekurer, livsstilstips og alternative diagnoser. For det Julianne egentlig påpekte og som vi nok overreagerte litt på, var at den ene var tykkere enn den andre. Hun kunne selvfølgelig beskrevet hårfargen, men valgte altså det første hun la merke til. De to på skjermen var av ulik størrelse. Men, sannsynligvis på grunn av alle de overvektige amerikanerne, er det ikke lenger politisk korrekt å bruke en del av de ordene jeg allerede har unnskyldt meg for.  

Og vil du ha et forslag til løsning på dette dilemmaet kan du jo prøve dette: Skru av TV'en og legg bort ukebladet. Dra på uanmeldt besøk til noen andre som sliter. Avslutt det hele med en felles spasertur. Gå så fort som du klarer og ta pauser når du må. Og blir du tørst av dette drikker du vann i stedet for brus og øl. Og slutt for all del å snakke om slanking og vekt. Gjør heller noe med det – om det da i det hele tatt trengs.

 

Dnort

5 kommentarer

5 thoughts on “Kampen om kiloene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *