Nok mord og drap

Categories Diverse

En sjelden gang må man bare si fra. Det er ikke sikkert det hjelper, men denne mailen sendte jeg til NRK i dag:

Kjære allmenkringkaster.
 
Kunne det være mulig å fokusere mer på nyheter som ikke handler så mye om drap og selvdrap? Jeg mener at man før i tiden ikke omtalte selvmord/selvdrap i det hele tatt. Når jeg nå en gang i timen får repetert hver minste detalj ved den siste familiedrapssaken, tror jeg ikke jeg er alene om å tenke at det var og er en god grunn til å la slike saker ligge. Og selv om alle andre medier durer like tankeløst frem, mener jeg bestemt at dette er noe NRK verken trenger eller har som sitt mandat å gjøre. Jeg skriver denne mailen, ikke bare fordi jeg selv er lei av slike saker. Dette handler også om hva vi utsetter våre barn for. Og med all den repetisjonen av nyheter som NRK kjører, er det så og si umulig å beskytte min datter på fem mot denne typen, etter min mening, ikke allmengyldige og sterkt overfokuserte nyhetssaker.
 
Hvordan dette er for de gjenlevende kan jeg levende (sic) forestille meg. 
(Sensitiv informasjon om en konkret sak fjærnet av hensyn til familien.) Media gasset seg skikkelig i saken. De rullet seg i blodet og hylte i kor om sviktende psykiatri. Dere kjørte dette som hovedsak i flere uker på rad. I ettertid har dette ikke ført til noe som helst. Hvem som helst kan når som helst finne ut at det er på tide å drepe. Uansett årsak, er dette noe den enkelte til sist og slutt må stå for selv. Det eneste dere oppnår ved å eksponere denne typen saker i så stort omfang, er å skape en stadig større utryggehet i befolkningen. En redsel for at noe som egentlige er veldig, veldig uvanlig, skal skje også dem. Min mor på 76 sliter fortsatt med søvnen pga. all den eksponeringa denne saken fikk. Og nei, det handler absolutt ikke bare om at noe grusomt hendte med hennes familie. Dette har vi snakket om og det er i stor grad nyhetssendingene som har ført til at hun ennå sliter så mye med søvnen. Og da tør jeg ikke tenke på hvordan barn kan komme til å reagere.
 
Jeg ønsker vel ikke at nyhetsmeldinger om drap skal fjernes. Jeg forventer ikke at media skal formidle en utopisk lykkeverden som ikke finnes. Det jeg ønsker er at NRK er sitt samfunnsansvar bevisst og ikke lar denne typen nyheter dominere så til de grader som de gjør nå. Jeg både håper og tror at dette kan være mulig for NRK. Og at dere kan gå forran med et godt eksempel på dette området.

Dnort

5 kommentarer

5 thoughts on “Nok mord og drap

  1. æ e helt enig med dæ i den mailen, men æ tviler desverre på at NRK kommer til å ta den til etterretning. Mord selger ifølge dem å resten av media, fordet om æ kan styre min begeistring for å lese eller høre om det til daglig, å da e det nok det dem fokuserer på, siden pengan styrer(om ikke) alt så hvertfall nesten alt.

  2. Det som e litt trist med det hele, e jo at NRK ikke treng å tenke på penga. Dem får lisensen min uansett ka dem vise…

  3. Fått svar fra NRK:
    Hei.
    Takk for viktige tilbakemelding og innspill, som vi skal ta med oss i det videre nyhetsarbeidet. Vi har stadige diskusjoner om hvor mye vi skal fokusere på slike drap/selvdrap. Grunnen til fokuseringen denne gang var i utgangspunktet at politiet trodde at barna kunne være i live og at de derfor var i fare. Når de ble funnet døde er jeg enig med deg om at familietragedien ble blåst for stort opp.
    Men det er som sagt ulike meninger om dette og vi har en kontinuerlig diskusjon om hvilket omfang dekningen av drapssaker skal ha.

  4. Det er en grunn til at jeg ikke ser nyhetene…… eller noe annet søppel de sender på tv. (jeg leser på nett, og har ikke tv). Anbefaler deg å sjekke ut the arrivals på youtube, en serie hvor de blant annet viser hvordan media bruker sin makt til å fordumme oss fra å se hva som EGENTLIG skjer i verden.

  5. Speilvendt: Vi er nok rimelig i samme bås. Jeg har unngått dagsrevyen og andre nyhetssendinger i mange år. Men, det hender likevel at man får dritten inn ufrivillig. Spesielt via radio.
    Ellers tester jeg for tiden ut et abonnement på motmakt i trykt form. Klassekampen kan så langt anbefales.
    Dessverre får jeg den ikke før dagen etter. Så kanskje internett blir løsningen fremover. Takk for tipset!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *