På den andre siden

Categories Diverse

Stopp Dødsskyene var en folkeaksjon som pågikk en gang på 90-tallet. Den gang var man redd for forurensningen fra gruveindustrien i Russland. Nå er det helt andre utslipp som engasjerer.

Nylig var jeg sammen med en delegasjon på jobben, over på russisk side i offisielt ærend. I tillegg til møter og lunsjer ble vist rundt i en gruve og på et av nikkel-verkene. Og vi fikk høre hvordan de behandler sitt avfall. Vi ble forsikret om at selv om det kom mye røyk ut fra fabrikkene, var det meste vanndamp. Og giftig slam og avfall ble lagret på sikkert sted på land.


Mye av røyken kom faktisk ut gjennom taket

Hjemme i Kirkenes har dette med giftutslipp i lengre tid vært en het potet for stedets nyoppstartede gruveselskap. Her ønsker man å slippe all gifta ut i fjorden. Bøkfjorden, som munner ut i Varangerfjorden og som fra før er full av svære russekrabber, skal fylles med giftig slam. Noe flere naturvernorganisasjoner og facebook-aksjoner har bekjempet. Australskeide Sydvaranger Gruve ønsker å maksimere profitten ved å bruke mest mulig av et stoff som samtidig som det sørger for billig og effektiv drift, også er svært giftig.


Del av Bøkfjorden og Kirkenes

Man kan tro og mene hva man vil om miljøbevisstheten til russere og andre folk. Men, det som er temmelig sikkert er at det å slippe all gifta ut i en fjord, ikke en gang har vært vurdert på andre siden av grensa. På vår side av grensa er dette blitt presentert som eneste alternativ! Forstå det den som vil…

PS. Helt tilfeldig er det ikke at jeg skriver om gruvedrift i dag. I skrivende stund har 18 av de 33 innestengte gruvearbeiderne i Chile blitt reddet ut av den sammenraste gruva. Jeg feirer med et aldri så lite glass med Chilensk rødvin og håper det går bra med dem, også etter at de er blitt reddet.

Dnort 

5 kommentarer

5 thoughts on “På den andre siden

  1. Det er fantastisk at miljøbevisstheten i Sør-Varanger er høy og at trykket er stort. Bøkfjorden var en svært belastet fjord fra før, og trengte definitivt ikke dette.

  2. Slipper man gift ut i fjorden så dør fiskene, og dør fiskene så dør kattene og dør kattene så kommer fuglene til å ta helt over og da kommer jeg til å krepere for jeg så Hitchcocks “Fuglene” da jeg var liten og det er ikke trivelige fremtidsutsikter, så jeg sier nei til gift i fjorden!

  3. 9cko og Jakob: Jeg har en teori om at disse svære russekrabbene som spaserer rundt på havbunnen, kan komme til å mutere over litt tid. Når de kommer i kontakt med det giftige mudderet. Og at en av mutasjonene vil påvirke veksthormonene og åndedretten hos disse, sånn at de vokser seg store som hus og kan puste luft. Kanskje kan de blåse ild i tillegg.
    I så fall tror jeg ikke fugler blir det største problemet…
    Men, det var bare en av teoriene mine. Det er mange flere. Alle er uaktuelle om miljøgiftene ikke havner i naturen.

  4. Ja, ikke minst ETTER at de har blitt reddet… Gruvearbeiderne altså.
    Russere er greie å skylde på synes jeg, samme hva det gjelder. De gjør jo ting på en annen måte enn oss, det kan umulig være bra!??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *