Det gode liv

Categories Diverse

Det er skrevet mye om “det gode liv”. Hele skoler og filosofier er tilegnet emnet. Folk deltar i kurs om positiv psykologi og går i latterterapi. Jeg bryr meg ikke mye om sånt. Her er noen grunner til det.

Lykken er der ute:
Gleden og overskuddet finner du ved å være i aktivitet. Det kan være turer i skog og mark. I høst har jeg plukket mye bær. Alene og sammen med familien. Det kan selvfølgelig også handle om å trene. Men, kan også ligge i å engasjere seg i en sak, et lag, en forening eller noe annet som gir mening. Ingen har uansett form noen gang hvilt seg i form. Du blir aldri i godt humør av å stenge deg inne og vente på at det skal “gå over”…  

Gleden finnes også i de små tingene:
Å blåse såpebobler eller kaste fiskesprett kan være litt vanskelig. Og når du mestrer det, gir også sånne små seire glede. Skikkelig mange fiskesprett kan gi mange positive ringvirkninger. Like mange som ringene steinen lager i vannet. Det er hvis du også evner å glede deg over noe som egentlig er ganske ubetydelig. I forrige bloggpost spurte jeg om ting folk er flinke til. Her gjelder det bare å finne flere ting som man kan eller kan komme til å mestre.

Å glede andre gir dobbel glede:
Det må ikke handle om å være verdensmester i vitser eller å være totalt selvoppofrende. Det bør vel være alt annet. Mange av de som lever av komedie sliter med psyken. Og har du ofret livet ditt for å hjelpe alle andre, kan jeg nesten garantere at sjansen for egen lykke er null. Men, klør du katten bak øret mens han ligger på magen din, blir han kjempefornøyd. Og du får gratis kattepurrmassasje. Ringer du en venn som det er lenge siden du har snakket med, kan det bli mer enn dobbel glede. Hvem vet den samtalen kan lede til.

Hva f..n vet vel du om det gode liv?!:
Ja, hvor vil jeg hen? Og hva er meningen med å være så j..la seriøs?! Vel, jeg treffer en del frustrerte og ulykkelige mennesker daglig. Og sånt får meg til å tenke. Over eget og andres liv og innstillingen til det. Livet er nok vanskelig. Men, gjør det nå ikke værre enn det må være. Og er det avslapning og avkopling du trenger akkurat nå, kan jeg så absolutt anbefale å ta badstu…

Det gode liv finnes der ute. Sammen med andre skapes det daglig. Det gjelder bare at du deltar…

Dnort

6 kommentarer

6 thoughts on “Det gode liv

  1. Jeg velger å gjøre det beste ut av dagene mine, og er veldig enig med deg. Det gode liv finnes der ute. Av og til kan det være vanskelig å finne det, og noen dager er vanskeligere enn andre, men i de fleste tilfeller kan man selv være med på å skape det livet man ønsker seg.
    Ha en riktig god natt
    -klem-

  2. Helt enig:-) kommer langt hvis man klarer å glede seg over små og store øyeblikk i hverdagen.. Husk å lese boken min “flow i hverdagen-navigasjon mellom stress, kaos og kjedsomhet”… Når den er ute kan Kanskje jeg og du holde kurs om hverdagslykke?

  3. Vet du hva, Nina. Det der med å holde kurs sammen trur æ e en god ide! Vi må i så fall ha en helt egen greie som ingen andre tilbyr. Og vi treng nok å alliere oss med en samarbeidspartner i næringslivet. Men, det hadde jaggu vært artig å få prøvd sæ. Har jo litt erfaring fra jobb og revy, så…

  4. Arne og Carlos er hotte de, vettu. Hvem skulle trodd, i min hjemmestrikkede barndom, at to MENN som satt og strikket baller skulle bli kuuule?
    Ha en flott dag, du kan jo sniklese litt i boken og se om du liker konseptet ;o)
    -klem-

  5. Kunne brukt ordet morke i stedet for purr, men det blir nok for internt. (Fruen finner ofte opp nye lydmalende ord. Minus morker…)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *