Hva er du flink til?

Categories Diverse

På vei til og fra skolen går Julianne og jeg ned/opp Jomfrulia. En ganske bratt skolevei som også gir god tid til å snakke om alt og ingenting. Sånn som da det her om dagen handlet om hva hun ikke er så god på.

Det begynte med at hun klagde over at hun var sliten og at hun ikke var så flink til å gå bakker. Håpet var vel at pappa skulle bære henne et stykke. Pappa har bært henne en del tidligere. I stedet satte vi oss ned på en stein og begynte å snakke. Jeg argumenterte for at hun var flink til å gå bakker. Og siden vi gjør det hver dag, skulle det nesten bare mangle. Men, nei hun var slett ikke noe flink til dette å gå i bakker. Det gikk så sakte, det var kjedelig og hun hadde for korte føtter. Så da måtte jeg nesten spørre hva hun var god til…


Full fart framover – Opp Dalveien på Nordeidet

“Æ e god til å springe!” Kom det kontant fra den lille sliteren.

Et øyeblikk så jeg for meg hvordan jeg kappløp mot fader’n sin bil da jeg var yngre. Det var min jobb å åpne og lukke porten når vi hadde vært ute og kjørt. Og fra porten og opp til huset var det omtrent 100 meter med slak oppoverbakke. Siden jeg var kjapp til beins prøvde jeg stadig vekk å løpe opp og komme først til huset. Første gang jeg gjorde det, overrasket jeg gubben såpass at han bomgirte og ikke kunne ta meg igjen. Ellers tok han meg som regel igjen litt over halvveis. Men, jeg ga meg aldri. En dag skulle jeg nok komme først. Selv om jeg måtte stole på bomgiring eller andre førerfeil. Hans forbilde var vel Martin Schanche. Mitt var Jarmila Kratochvílová…

“Om du e så god til å springe, kan du vel gjøre det istedet?” Utfordret jeg til slutt Julianne. Og det gjorde hun. Sprang så fort de “korte” føttene ville bære henne, nesten helt hjem! Selv opp den bratteste delen av bakken gikk det unna.
Så hva lærte vi i dag: Korte føtter springer lengre enn de går…

Dnort

PS. Hva er du flink til, da…?

10 kommentarer

10 thoughts on “Hva er du flink til?

  1. Jeg er flink til å… skrive brev, huske å børste tennene mine, røyke sigaretter i superfart og gi klemmer.
    Hva er du flink til, bortsett fra å lage søte barn og skrive:D ?

  2. 9cko: Jeg er vel ganske flink til å skrive brev, jeg også. Er bare sjelden jeg gjør det. Og så kan jeg skrive et bursdagsdikt på kommando. Men, siden disse sjelden blir lest har jeg sluttet med det.
    Flink til å følge med på hva som skjer i verden, er jeg vel også. Leser avisa og ser ikke bare på bildene…
    Å klatre i trær og kaste langt kan jeg. Og så er jeg en ræcer på nerdefakte om musikk. Bland annet.

  3. Så flott måte og motivere på Dnort !!!
    Hva er jeg flink til …
    Jeg er ganske så flink til å danse. Kanskje ikke noe som er så veldig nyttig men hjelper godt med på å holde kroppen i form 🙂
    Jeg er ganske flink på å lange mat og (når jeg har lyst til det)

  4. hmm, hva er jeg flink til da? vanskelig den der altså… jeg mener selv jeg er flink til å lytte, og en god egenskap er at jeg ser løsninger og ikke problemer.. håper jeg :))
    Jeg syns du er flink til å skrive. Ser for meg at du er en balansert og fornuftig mann, med masse klokt å si. Har jeg rett? ja, jeg har nok det. God kveld i stua.

  5. timeout1: Å kunne lytte og faktisk få med seg det den andre sier og ikke bare det en tror blir sagt, er en kjempegod egenskap. Kjenner flere som hevder det samme som deg, men som når det kommer til stykket egentlig bare tar seg en pause i pratinga, uten å få med seg noe særlig av det som blir sagt. mange misforståelser kunne vært unngått om folk rett og slett hørte ordentlig etter og ikke tolket for mye.
    Og ja, det hender jeg klarer å være både klok, fornuftig og balansert. det hender også at jeg er alt annet. Du har mao. delvis rett…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *