Pappa presenterer: Badstu

Categories Diverse

Vi bor ikke langt fra badstuens hjemland. I Finland tar man sauna året rundt. Her i Kirkenes startet vi sesongen nå i kveld.

Litt av greia med badstue er vekslinga mellom varmt og kaldt. Den er vanskelig å få til på en varm sommerdag. Ikke det at det har vært så mange av dem i sommer. Men, i kveld fyrte vi altså opp badstua. Det vil si, pappa skrudde den på. Vår er elektrisk. Og selv om elektrisitet og vann vanligvis er en dårlig kombinasjon, er det bare kos og hygge nede i kjelleren vår når alt er klart. Vel, kanskje ikke bare kos. For vi tre har litt ulike preferanser når det gjelder varme. Jentene i huset foretrekker en temperatur helt ned mot 60 grader, mens pappa ikke er helt fornøyd før hjernen koker… 


En godt kokt badstugjenger

For badstue handler om varme. Helst mye varme. Og damp. Tørrbadstu har jeg aldri helt skjønt vitsen med. Julianne har det våtere enn oss andre. Hun har en stamp fyllt med varmt vann som hun sitter en del i. Ellers må man jo utlikne væsketapet innimellom. Hos oss er det fast takst å spise popcorn i badstupausene. Og det blir man også tørst av. Men, det viktigste er likevel det å gjøre noe sammen. Og det blir mye tull og tøys både inne i badstua og oppe på verandaen. 


Badstua like etter

Selv om jeg liker det varmt, har jeg lite sans for VM i badstu som ble avholdt i Finland fram til 2010. Der døde den ene finalisten det siste året mesterskapet ble avholdt. Han vant ikke… I Vadsø er man også glad i badstu. Der er det også et større innslag av finsk innvandring. Det finnes til og med dem som jobber for å få til en egen badstufestival der. Dem om det. Vi trenger ingen festival og heller ingen hytte for å få tatt badstu. Vi går bare ned i kjelleren og skrur opp varmen. Og det er godt for helsa!

Dnort

8 kommentarer

8 thoughts on “Pappa presenterer: Badstu

  1. Ååå jeg skjønner ikke at du orker!!!
    Badstu er kanskje noe av det mest ubehagelige jeg vet om, jeg er virkelig ingen stor tilhenger av varme 🙂

  2. Hei, jeg bare lurer på en ting. Ser du har abc-blogg. Når du logger deg på, gjør du det gjennom blogg.no?
    For jeg finner ikke igjen abc-plattformen for å logge inn eller startsiden til sprayblogg. Skulle sårt ha slettet noen av de gamle bloggene.
    På forhånd, tusen takk for hjelp 🙂

  3. Bodil: Jeg logger inn via blogg.no. Om du ikke finner det du leter etter bør det væ tjenesten du brukte.re mulig å kontakte leverandøren av

  4. 9cko: Badstu er vel ikke noe for alle. I hvert fall ikke slik jeg fyrer. Men, det går jo an å ha det mindre varmt og heller satse på damping. Om du tåler det da…

  5. frkfigenschou: Fyrte vel for hardt…
    Neida, ovnen er helt blank utapå, så da er det nok bare skyggene på bildet som får den til å se “krøllete” ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *