Klart for nytt Spektakel

Categories kultur

Da er det klart for nytt Barents Spektakel. Jeg har skrevet om det før. Kanskje ikke med så mye entusiasme. I år skal jeg gi det en sjans.

Festivalen som åpnes av selveste HKH Haakon Magnus i dag, er og har alltid vært, fyllt av smal kunst. Det betyr ikke nødvendigvis at folk flest ikke kan ha interesse av dette. Dette spetakkelet er tross alt finansiert av skattepengene mine. Så i år har jeg tenkt å undersøke nærmere en av postene i statsbudsjettet, som ca. 30 prosent av inntekten min er med på å finansiere. Forhåpentligvis er det noe litt mer høyverdig enn maleriet de hadde hengt opp på en av barene i Saariselkä. Kan det forestille en grisefull Arja Saijonma?

Vi har jo en vordende kunstner her i huset. Jeg hadde nok hatt færre forbehold om hun hadde bidratt med noe. Foreldre har jo en tendens til å være serdeles ukritiske til avkommets prestasjoner. Muligens er ikke flokkfløyteversjonen hennes av Justin Biebers udødlige klassiker “Baby” helt klar for offentlig fremføring. Flere av tegningene hennes fra barnehagen hadde kanskje vært det. Og brukskunst av ypperste kvalitet mangler rett og slett på årets festival. Installasjonen under “Brun og Blid” hadde vært selvskreven. Men, i år blir det andre artister og noen politikere som skal bidra. 

Faktisk skal jeg selv bidra! Ikke alene. Vi er en liten stormtropp fra Sangkoret Crescendo som skal bidra på åpninga av festivalutstillinga. Der skal en nykomponert finnmarkshyllest framføres. Vårt bidrag er over på et par minutter, så vi trenger forhåpentligvis ikke stå så lenge å fryse. Åpninga er kl. 24:00 i kveld, så kaldt og seint blir det. Krompen kunne visst ikke komme dit. Men, jeg antar at min gode venn Kjell Gunnar stiller opp. Han er mer inne på de litt sære kunstutrykkene. Samtidsmusikk og lydeksperimentering er mer hans gate. Og sangen vi skal synge er jo…. Ja, den passer til festivalen…

En del av festivalen foregår på dagtid. For oss som er i jobb og ikke er hekta på performance, pieces og pop-up projects, er valget enkelt. Vi tar det vi får på ettermiddagstid og kveld. Innimellom middag, trening og hjelp med lekser. Tenker det blir noen konserter og kanskje en tur på kafe. Det spørs hva min entusiastiske venn fra Karmøy klarer å dra meg med på. Og hva familien krever av nærvær i heimen. Det er uansett alltid morsommere å oppleve noe sammen, enn helt alene. Så også med sær kunst. Kanskje spesielt da!

Akkurat når jeg skriver dette går det mange hundre tusen kroner i lufta nede i sentrum. Fyverkeriet på slutten av åpninga av Barents Spektakel var i hvert fall verdt skattepengene som gikk med. Så skal dere få vite hva jeg mener om resten av festivalen, senere.

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Klart for nytt Spektakel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *