Vovva!

Categories Diverse

At barn er glad i dyr er ikke uvanlig. Mange dyr er jo både søte og snille. Og husdyr er i tillegg avlet fram til å være mest mulig grei å ha med å gjøre. Menneskets beste venn, hunden kan også være en god venn. Men, ikke alltid.

Min erfaring med hunder er ganske så varierende. De fleste av arten jeg har møtt har vært ganske så ufarlige. Jeg har heller aldri blitt bitt på ordentlig. Likevel er jeg i utgangspunktet skeptisk til de fleste hunder. Og jeg kan sikkert karakteriseres som en "katte-person". Selv om jeg flere ganger har blitt både bitt og klort av katter. Så når vår lille Julianne viser en så stor entusiasme når det gjelder hunder som hun har gjort den siste tiden, er det vel på tide med en liten selvransakelse.

Vovva!
En søt liten valp fra Pasvik

Hunder er jo både sosiale og trofaste. Er du ikke helt tulling, vil hunden din se på deg med både beundring og respekt. Og den vil bli glad bare den ser deg. Det er jaggu ikke lett å oppnå i forhold til andre dyr, mennesker inkludert. Når det gjelder katter kan de vel ikke bli mer ulike hundene. De liker seg best i eget selskap og er mestre i å overse deg. Og beundring og respekt Gløm det!

Nå som katta vår Kelvin har vært sporløst forsvunnet i tre måneder, burde jeg vel være overbevist om at hunder er best? (Hest er bare best i stall og pølse…) Hva er det da som gjør meg så lite interessert i hunder. Hva er det som gjør at jeg helst ikke vil ha en i huset? Er det bare jeg som er tulling? En forklaring er vel på sin plass. Må bare presisere at når jeg snakker om hunder, er det ordentlige hunder og ikke katteetterligninger som Kortsnutet Bjofsehund og Engelsk Gneldrer jeg tenker på.

– Hunder er opprinnelig rovdyr som jakter i flokk. Er de store nok kan de drepe mennesker, alene. I flokk kan selv en bande med elghunder ta deg av dage. Hunder kan altså drepe. Og man kan aldri være helt sikre. Selv verdens mest fredeligste kosehunder har slått helt om og kverket eieren sin eller brukt småbarn som tyggeleke.

– Hunder trenger sterke ledere ellers tar de over kontrollen selv. Ikke alle har det i seg å være sterke og rettferdige overfor dyr. Alt for mange hundeeiere blir styrt av hunden sin og har ingenting de skulle sagt når den bestemmer seg for å gjøre noe som er helt uakseptabelt. Og er du selv en god hundeeier, er det ikke sikkert at resten av familien er det. Du trenger å ha kustus på hele flokken din for å få en god og fornøyd hund. Derfor er det nesten bare drittsekker og psykopater som har premiehunder.

– Hunder trenger å bevege seg mye. De må få løpe omkring og skal helst gå en tur hver dag. Uansett vær. Hundene passer også på å si fra om at de bare MÅ ut akkurat idet du har satt deg godt til rette i godstolen for å se TV. Eller kanskje du nettopp har lagt deg for natten og plutselig kommer på at bråket du hører, muligens kan være hunden din som går agurk fordi den holder på sprenges av urin. Det er med andre ord mye styr med hunder. 

– Hunder spiser mye mat. De er store og bruker mye energi på å løpe tulling rundt i skogen. Eller på en gangsti. Og når de har løpt fra seg, setter de seg ned og skiter lange kabler. Helst på en plass der det vises godt. Dette for å markere teritorie. Hundeeiere bruker altså en masse penger på å produsere skit som de alt for sjelden fjærner. (Skjønner dem godt. Hvem vil gå med bæsj i lomma?)

– Hunder slikker lederen i flokken i ansiktet for å vise underdanighet og respekt. Midt i stevnemøtet ditt kan altså din 30 kilo tunge Schwarzsclafsen Schnausser komme og overraske deg med sin hengivenhet. Eller du ligger og sover og bikkja har lurt seg inn på soverommet for å vekke deg. Elsker du sikkel og er svak for litt heftig tungegymnastikk fra et dyr, er det ikke noe sunnhetstegn spør du meg.

Jeg kunne sikkert kommet med flere innvendinger til å ha hund. Men, viktigste grunn for at jeg ender opp med å være en stor fan av katter i stedet for hunder, er nok at katten er kul og bare kompis med deg om du selv er OK. En hund derimot gjør hva den kan for å smiske seg til best mulig behandling. Hunder eier ikke skam! Hunder er bare ikke kule og jeg vil bare ha kule dyr i huset…

Så blir det noen hund til lille Julianne? Tja, ingen regel uten unntak…

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *