Navn på ekstremiteter

Categories Diverse

En ting jeg lenge har lurt på omhandler tær og hvilke navn man har på dem. De fleste har vel fått med seg barnereglen med Titil og Tåtil. Det er ikke der jeg har problemer.

Problemet er at man for fingrene har tommel, pekefinger, langfinger osv. For tærne blir det værre. Du har storetå og lilletå, men de i midten er navnløse! Skulle jeg snakket til dem måtte jeg konsekvent bare kalt dem "du"…

Tær
                    Tær, tottiser, poteter, tåfiser ol.

Om man går til legen etter å ha skadet en av tærne går det bare ikke an å si at man har vondt i "meggelfrua". Det blir bare for barnslig. Og sier man "nummer 4 fra venstre" kan det hende man har talt feil. Eller legen begynner å undersøke tåtil på den andre foten… Og skulle man begynne å slenge om seg med korrekte medisinske betegnelser som ekstremitet og index, tror jeg en del leger vil bli litt sure. Nei, det er ikke enkelt. Derfor har jeg pønsket ut noen forslag til folkelige navn:

Storetå
er jo grei. Der er et OK navn allerede etablert.

Langtå – Naboen til storetåa er på de aller fleste mennesker, den lengste. Unntatt storetåa da. Da må det nesten bli langtåa.

Midttå – Burde jo være greit å kalle den det. Den er i midten så sant du har et fullt sett tær.

Totå – Totil er nummer to fra venstre når man starter å regne opp fra den siden alle i vesten leser. Kommer ikke på noe bedre. Selv om enkelte nå bruker ringer på tærne, synes jeg ikke ringtå er særlig aktuelt.

Lilletå – Her er også navnet klart allerede. Hos enkelte jenter er denne helt ødelagt og kunne like gjerne hett krøplingtå eller noe sånt.

Det er kanskje ikke så rart at vi ikke har så mange navn på tærne. De er tross alt ikke så ofte synlige.  Noen synes til og med de er ekle. Tåfisfobien er utbredt. Men, jeg synes likevel de fortjener egne navn. Kanskje er det noen som vet om andre navn på tærne våre?

Dnort

6 kommentarer

6 thoughts on “Navn på ekstremiteter

  1. Er det ikke noe med Storegubben og Hesten? Aner ikke, lurer på det samme selv. Jeg begynner å bruke dine navn: Storetå, Langetå, Midttå, Totå, Lilletå. Godt forslag!

  2. totå blir på høyrefoten da…? totå?? langetå?? høyretotå?? syns det blei vanskelig det her, kan du ta den en gang til? Men la-a-a-angsomt, for alle oss som e litt blond.

  3. Tja, “totå” skal altså være den tåa som er nummer to fra venstre på venstre fot og nummer to fra høyre på høyre fot. Så om man er araber og leser fra høyre mot venstre, skulle det stemme da også…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *