Wassup homies?

Categories Diverse

Alt som har vært kult blir til slutt veldig ukult. Når de store massene tar til seg og aksepterer store deler av en subkultur, blir det fort ikke så spennende å assosiere seg med dette. Man skulle tro det også gjaldt hip hop og rap, men…

En gang på 80-tallet ble det plutselig veldig kult å drive på med hip hop og rap. Dette var mens jeg ennå vel var det man kan kalle en ungdom. Fra dag en har jeg mislikt hele greia. Ikke bare på grunn av det ensidige fokuset på rytmer, bass, vold og at alt skal rime. Det er jo ikke bare musikken det handler om her. En hver ny musikkstil fører med seg en rekke elementer som har med uniformering og konformitet å gjøre. Det gjelder å se ut og oppføre seg som en som har skjønt hva det dreier seg om. Og det har jeg nok aldri klart. Jeg skjønner bare ikke vitsen.

Stor lue - lite hue
Yo sista! Ya dig ma nu headgear?!

De fleste kan vel ha et behov for å skille seg litt ut. Gjøre opprør mot "vanligheten". Finne sin egen greie. I mange tilfeller involverer dette også et eller annet musikkutrykk. Det ender som alt annet opp med at en masse andre folk finner ut at denne "greia" også er deres greie. Og så vips, er man som alle andre. Bare ikke sammen med så mange som før man fant greia si. Tilhengerne av jazzen, rocken, discoen og heavy metal har alle gått gjennom det samme.

Alle stilskiftene har satt sine spor i kulturen vår. Det er for eksemplel helt utrolig hvor mange opprinnelige jazzuttrykk som ennå er i det norske språket. Men det er bare digg det om du fatter skissa. Så lenge jeg slipper å bli tutet ørene full av Skvælatutten Biddlibopp Jazztrio så snart jeg slår på radioen, skal jeg ikke klage. Derfor oppfordrer Julianne og jeg alle til å begynne å bli ekstra mye interessert i hip hop og rap. Julianne har allerede begynt med å gå med lua på snei innendørs. Og bleia sagger til stadighet. Vi har også øvd litt på "morra di!" slik at hun kan bli nok en übercool skreppe (nok et jazzuttrykk) som gjør det enda mindre eksklusivt å høre på voldsfikserte rytmerim.

Så kan kanskje pappa en dag slå på radioen og få høre noen nye melodier igjen…

Dnort

4 kommentarer

4 thoughts on “Wassup homies?

  1. Du har absolutt ingen poeng i syteposten din!
    Dra ut og opplev noe av verden før du skriver om den!!

  2. Eclectic boogie: Bortsett fra at du har et artig nickname, har du nok lite annet å fare med.
    Skal du komme med kritikk må du jaggu kunne argumentere for eget synspunkt.
    Sådetså!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *