Fast lege – løst hode

Categories Diverse

Her følger en liten fastlegehistorie fra min tid på servicetelefonen for fastlegebytter. Nå som det er mulig å bytte på internett  på www.trygdeetaten.no/minfastlege blir de færre telefoner og snart skal vi ikke ha noe med det å gjøre i det hele tatt…
 
Omtrent slik forløp en telefonsamtale jeg hadde med en mannlig innringer:
 
– Hallo, e det hær mann får sæ læge?
– Du har kommet til Fastlegetelefonen for Finnmark. Vil du bytte lege?
– Bytte læge?! Æ har’kje læge i det heile tatt!
– Jaha, kan jeg få ditt fødselsnummer?
– Ka du skal med det?!
– Jeg får ikke hjulpet deg uten at du opplyser det til meg.
– Nåh, æ veit no ikke heilt….
– Alt du sier her blir behandlet konfidensielt.
– Konfi…, javel ja. Æ blir vel konfiskert om du ikke får viljen din, he he…
Fødselsdato oppgis endelig.
– Ja, det var fødselsdatoen, men jeg trenger hele fødselsnummeret.
– E du’kje fornøyd enda?! Det va no vældig kor dokker sko avhøre mæ…
– Neida, men det her er standard prosedyre. En ren formalitet som må til for at jeg skal kunne finne deg på dataen vår.
– Så æ e der allerede? Ja, ka du vase med, gje mæ no en lege da!
– Ikke før jeg har fått de fem siste sifrene i fødselsnummeret ditt.
– Du va mæ no en vanskelig jævel…
De manglende tallene opplyses motvillig. Personen kommer ikke opp på skjermen og jeg ber om å få gjentatt alle 11 sifrene.
– Nei, no får du gje dæ! Æ har da bedre ting å ta mæ tel enn å stå å sitere tall her hele dagen.
– Det kan hende at jeg har misforstått noen av tallene du kom med. Jeg vil bare være sikker.
– Jeeeesus! Ja, det e vel ingen ainna utvei…
Medlemmet leser opp ett og ett tall meget høyt og TYDELIG! Det viser seg at han opplyste feil fødselsdato først. For å unngå en lengre disputt om dette, lar jeg være å kommentere dette.
Det viser seg at medlemmet har lege og at det er gjort flere endringer av fastlege i løpet av de siste årene.
Dette meddeles medlemmet.
– Ka i svarte f..n?! Har dæm vært å kødda med mæ der også?
– Du mener at noen andre enn du selv har gjort byttene?
– Ja, æ har’kje ringt det her nummeret før.
– Nå kan jo endringer gjøres skriftlig og vi bytter kun fastlege når vi får beskjed om det fra den det gjelder.
(Ingen av legene som har stått som fastlege for medlemmet har sluttet eller redusert listene.)
– Sir du det… Æ må vel ha hadd blackout da, for æ huske ikke at æ har bytta lege en einaste gang.
Jeg prøver å komme videre og opplyser hvem som er hans fastlege nå. Jeg forteller også når byttet ble gjort.
– Å f..n, no huske æ!
– Javel.
– Æ har snakka med dæ før!
– Akkurat?
– Ja, du sa vel mye det samme da…
– Jeg gjorde nok det.
– Æ får vesst se å komme mæ tel lægen æ.
– Ja, det kan vel være like greit… Du skal altså IKKE bytte lege?
– Nei, før f..n. Æ HAR jo lege!
Det blir stille en liten stund i andre enden. Så kommer det forsiktig:
– Ka du sa at han kalte sæ igjen….?

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “Fast lege – løst hode

  1. Folk flest i Finnmark er både oppvakte og kritiske. Denne karen hadde nok en av flere dårlige dager…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *