Slipstvang

Categories Diverse

Ved store anledninger og spesielle dager er det ikke uvanlig å kle på seg finklær. Uheldigvis for oss menn som sliter med litt mange tommeltotter, innebærer slik bekledning litt for ofte slips. Med 17-mai for døren bestemte jeg meg for å gjøre noe med det.

Min far var en mester på å knyte slips. Han kune mange knuter og han knøt dem i en rasende fart. Også når han skulle vise meg. Til slutt lærte jeg likevel en knute. Eller skal vi heller kalle det en knote. Det er i hvert fall det jeg har gjort i alle år når jeg har gått i gang med slipsene. Knuten har aldri blitt helt perfekt. Alltid litt skeiv. For jenter som bruker slips frivillig er kanskje en slik knute til og med ønskelig. I dag bestemte jeg meg i hvert fall for at den siste skeive slipsknuten var knytt. Men, hva gjør man da?

image117
Halvferdig halv Windsor

Først prøvde jeg meg på nytt. På gammelmåten. Og resultatet ble den sedvanlig skeive knuten. Skeiv og litt klumpete. Som Mette-Marit, før hun lærte holdning og posering hos svigermor. Før har jeg kanskje juksa litt og fått noen andre til å hjelpe meg ut av knipa. Men, altså ikke i dag. Fruen foreslo å ringe en venn. Det alternativet var på en måte brukt opp. Så da sto internett for tur.

På første forsøk fant jeg denne siden:  http://home.no.net/sskytter/slipsknuter.htm
Det er forresten mange flere sider med knutetips. Som gammel speider burde jeg nok kunnet fler av de knutene som foreslås. Men, de er alle nye for meg. Dvs. ikke "four in hand". Det er denne jeg har knytt i alle år uten å få den ordentlig fin. (Ja, jeg har ikke visst at den hadde et så tåpelig navn da.) Derfor prøvde jeg heller en "halv Windsor". Det finnes riktignok en Windsor som er hel. Men, som den amatøren jeg er tenkte jeg at en halv en fikk holde. Og det gjorde det! Den halve Windsoren ble helt perfekt!!

Endelig en skikkelig slipsknute knytt av undertegnede. På tide kanskje. man nærmer seg stygt 40-åra. Fruen var i all fall fornøyd. Bare jeg slipper å gå i et kostyme fra 17hundreogbrødmangel, sydd av små barnehender i Taiwan. Eller bunad som enkelte kaller det; skal jeg vel alltids tåle litt slipstvang.

Så til alle med et pent knytt slips på 17-mai. Gratulere med dagen!

Dnort

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *