Ærstatning!

Categories Diverse

Ting som brukes mye, slites fortere. Så også med filmer. Men, man skulle tro at en DVD skulle vare mer enn ett år. Uansett hvor ofte den ble sett. En av Juliannes favorittfilmer er Operasjon Nemo. En dag virket den ikke lenger…

Jeg tenkte jo at da måtte det gå an å klage. En gang for noen år siden sendte vi en klage på en pakke potetgull og fikk en hel eske ass. potetgull i retur. Samt en beklagelse. Så da tenkte jeg det kunne være en mulighet også her.

Nemofilm?
Har spist ferdig nå. Se Nemofilm?

Her er brevet jeg sendte:


Oppdrag Nemo i fare

 

Hei, jeg er pappaen til Julianne. Hun er 2 år og tre måneder. Julianne elsker filmene deres og spesielt Oppdrag Nemo. Men, vi har et lite problem?

 

Siden denne ene filmen er så populær hos den lille frøkna vår, har den blitt utsatt for en del slitasje. I gamle dager da videokassettene dominerte var det gjerne slik at man kunne spille filmene ofte, i mange år, og fortsatt ha glede av god nok kvalitet på det som vistes på skjermen. I DVD'ens tidsalder er situasjonen en litt annen.

 

Etter at Julianne oppdaget filmens verden og muligheten for å se filmer når som helst, har hylla med DVD'er blitt flittig besøkt. Hun får ikke se film hver dag. Likevel har vår utgave av Oppdrag Nemo 2-disc spesialutgave fått mer medfart enn den klarer å takle. Det hakker og hopper slik at filmen er helt umulig å se på nå. På undersiden av DVD-platen ser man tydelig flere riper. At platen ikke bare er blitt utsatt for slitasje som vanlig avspilling kan medføre, er nok mulig. Og muligvis vil man mene at vi foreldre burde passet bedre på. Selv om det ikke skal så mye til før en DVD-plate blir skadet.

 

Grunnen til at jeg skriver er at jeg (om jeg vil) har muligheten til å skaffe en erstatning for denne platen ulovlig. Dvs, via nedlastning fra internett. Dette ønsker jeg ikke å gjøre. Samtidig mener jeg det er urimelig at vi skal bli nødt til å kjøpe denne DVD'en på nytt. En barnefilm for hjemmebruk bør kunne tåle litt mer slitasje enn dagens DVD'er. Derfor vil jeg be om å få erstattet den slitte DVD-platen (disk 1) med en ny. Siden det ikke er det fysiske produktet som koster så mye, men det å lage innholdet, bør ikke en slik erstatning medføre særlige utgifter annet enn porto.

 

Lille Julianne spør stadig om å få se "Nemo-filmen" igjen, så det haster med svar.

Har ikke fått svar ennå…

Dnort

PS. Noen dager etter at brevet var sendt, hadde fruen vært og kjøpt filmen på nytt…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *