Saft suse

Categories Diverse

Som nevnt i forrige innlegg er min eneste form for jakt, jakten på bær. Mer sanker en jeger, altså. Dette er nok litt tilfeldig at det er blitt sånn. Tror jeg i hvert fall? 

Mulig jeg har mer kontakt med min feminine side enn vanlig er. Eller kanskje det rett og slett skyldes faderns gamle hagle som aldri traff noe. Dessuten er det gjerne både kaldt og ufyselig vær i jakttida. Men, mens multebær og blåbær ennå kan plukkes, er været som oftest på sitt beste. Tidlig høst er da det virkelig kan bli varme her oppe.


I blåbærlyngen
Blåbær til alle

Det viktigste er likevel at man kommer seg ut av huset og opplever naturen på sitt beste. Og da er høsten rette årstid. For meg som avla jaktprøven for bær i 3-årsalderen og har svart belte i multebær, brukes bøtte og bærplukker ofte i denne tiden. Multebæra er for lengst i boks. Blåbæra det samme. Der hjalp også Julianne til med sanking. Men, da ble fra-hånd-til-munn metoden hovedsakelig brukt. Det som av og til havnet oppi koppen hun hadde med ble ikke lenge der.

 

Nå nylig avsluttet jeg krøkebærsesongen. Krøkebæra (eller kreklingen om man vil) er den siste bærsorten som bringes i hus. Tyttebæra plukkes omtrent på samme tid. Men, ikke av meg. Tyttebær smaker æsj! Krøkebærsaft derimot er både sunt og godt. I tillegg skal den visstnok være både magisk og motvirke kreft! (Se omtale og oppskrift på Althelse.com) I går gjorde jeg ferdig 3 liter krøkebærsaft som ble helt på halvliters plastflasker og frosset ned. Hvor magisk den er vet jeg ikke. Men, nå kan jeg i hvert fall trylle den fram og ha den drikkeklar i løpet av få timer. Selvgjort er velgjort!

 

Dnort

9 kommentarer

9 thoughts on “Saft suse

  1. Jeg er enig med Fruen. Man kan si at man ikke liker enkelte matretter, men ikke at det er æsj. Jeg spiser lunsj med barn hver dag, men pleier ikke å høre det – selv om det står både kaviar og makrell i tomat på burdet…

  2. dokker har nok aldri smakt nederlandsk stamppot zuurkool for da vil dokker nok ha tenkt dokker om to ganga. forestill dokker potetmos med biter ananas, banan, rosin, og silofor blanda sammen. det kommer ihvertfall farlig nært. urgh-

  3. Æsj-mat, nei-mat, fy-mat…
    Det finnes mange måter å beskrive mat på. Bruken av en interjeksjon forran ordet mat er bare mer muntlig.
    Torunns nederlandske spesialitet er et godt eksempel på at det finnes matretter som bare en mor kan like. Jeg er far…

  4. har dåkk sletta kommentarn vårres? e d itj ytringsfrihet i herre lande?
    no har vi nettopp etti blåbbær å koza oss. i stad satt vi mao t lufting uttafor barnesholen. da vi kommenterte d forrige hadd vi akkurat tatt en frekk en.
    lykke t på hoinnskolen m mano. hilsen nåra bråkkstett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *