I gamle fotspor

Categories Diverse

Mine somre som barn var preget av mye gårdsarbeid. I hvert fall virket det slik. Hjelper lite at det vanket is i pausene. Å tråkke silo og høy ble ikke forvandlet til sirkus og lørdagsbarne-TV av den grunn.

Sammenlignet med det barn i dag kan forvente av eventyr i ferien sin, fortoner mine sommerferier fra 70-tallet seg som rene arbeidsleire. Så hvorfor går man da rundt og tenker med lengsel tilbake på barndommens somre..? Vel, i sommer fikk jeg gjenoppfrisket tråkkekunsten. Da i forbindelse med rydding av buskas i svigermors hage. Mer tregårdsarbeid enn noe annet.

kvisttråkking
Julianne står og venter på at pappa skal falle ned

Med upåklagelig utsikt utover Varangerfjorden og en lett bris rundt ørene, gikk jobben unna. Velsignet lite mygg er det i hvert fall i Vadsø. Den konstante vinden har sine fordeler. Er det en ting man kan stole på, er det at det blåser i Vadsø. Ellers er det mye som ikke er som før i den byen. Unntatt når sildoljefabrikken starter opp annet hvert skuddår.

Ja, mye er forandret siden jeg var liten. Men, mye er jaggu det samme også. Arbeiderpartiet regjerer landet og Høyre vil stadig ha lavere skatt. Og gullrekka er i gang igjen på NRK. Eller ARK som en sullik fra FRP sa her om dagen. Selv vitsene er de samme som på 70-tallet! Og nå som jeg har fått alle albumene til The Beatles i hus på nytt, tror jeg jaggu jeg skal bruke høsten til å mimre mer om gamle dager. Og så skal jeg lese Lars Saabye Christensens Beatles-bok på nytt.
God høst!

Dnort

2 kommentarer

2 thoughts on “I gamle fotspor

  1. kanskje grunnen til at man tenker/lengter tilbake til barndommens somre er at den gangen var man “sammen” selv om det betydde at man jobbet?
    God høst til deg også, men jeg tenker nå å bloggstikkeinnom før vinteren er her 🙂

  2. Å være sammen er utrolig viktig for alle mennesker. Tilhørighet, nærhet og alt det der var mer naturlig og selvfølgelig før. Samfunnet vårt er blitt så indivifokusert at…

    OK, kunne visst skrevet mye om dette. Men, du har mye rett i det du sier. Vi er “sammen” i dag også. Men, i mye mindre grupper og alt for ofte er vi ikke sammen i det hele tatt.
    Og til evt. internettjunkies, Facebook og Twitter regnes IKKE!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *